Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J35a64n 52D27r24v65o75t35a 9578650157

Byl v Praze kamarád z USA. Do Čech jel s předsudkem, že míří do druhého Putinovského Ruska, postkomunistické zemičky, kde jsme snad před čtvrtstoletím neznali ani televizi. Cestovali jsme do centra autobusem, když přistoupil cestující s labradorem.

"U Vás smí cestovat v autobusu pes?" divil se.

"Ano, protože jsme svobodná země," zněla moje odpověď.

Na Václaváku jsme dostali letáček do nedaleko přilehlého vykřičeného kabaretu.

"U Vás není zakázána prostituce?" divil se.

"Ne," odpovídal jsem, ,"Když je ti víc jak osmnáct a nenabízíš sexuální služby v blízkosti škol, nikoho to nezajímá. Jsme svobodná země. Zakázáno je akorát kuplířství a obchod s bílým masem."

Korunu tomu nasadila procházka po nábřeží, kde parta mladistvých fajčila mařenu. "U vás se smí na veřejnosti kouřit konopí?" byl celý zmatený.

"Yeah, we are free country."

"US iis free country!" nechtěl se celý rozčílený vzdát.

"To víš, že je," plácal jsem ho se smíchem po rameni.

+4/0
28.11.2016 9:00

T25o44m27á64š 32T74a69t95í36č46e53k 5240242390728

Ač s velkým zpožděním, musím reagovat na tuto událost: odpovídá duchu Vašich blogů, blogů člověka rozumného, vyváženého a nežijícího v paláci sebeobelhávání. Vítejte!

PS: Snad se Vám všichni skandinavisti za přivezené bedny knih přiměřeně odmění. A budou je vracet! ;-)

+3/0
27.11.2016 19:55

P29e89t18r 95M79u92n47z94a92r 1155481509556

S tím pivem v metru už to tu taky není co bývalo. Tuhle když jsem přijel do Prahy, tak mě na ČM nechtěli s plechovkou piva měšťáci pustit dovnitř.

0/0
23.11.2016 13:05

J94a22r27o16s90l71a61v20a 39K40a26n26i17o96k80o83v88á 7202389132837

Vítám, a přeji hodně štěstí..

+1/0
8.11.2016 20:44

I91v55a45n48a 68N34o31v95á 2312712279368

Nic proti, vyzkoušel jste Norsko a máte tedy možnost srovnávat. Nicméně, netěšte se. I tady se už mílovými kroky k tomu Norsku blížíme. I když, jako ve všem, jsme tady pozadu.

+3/0
6.11.2016 12:21

S28i50m41o33n36a 17S32e67d21l19á59č76k78o62v85á 3504245187257

Jejda, to jsem zvedava na to, kdy se objevite na kandidatce Machovy strany.

Do politiky to smeruje od sameho zacatku tohoto boje se zlym Norskem, ze.

0/−9
3.11.2016 20:21

A37n22d52r20e29j 70R69u51š12č36á87k 6437197544984

Nesměřuje. A hlavně Machovy strany těžko, asi jste si mohla ráčit všimnout, že se s nimi rozcházím v tom hlavním: já jsem velkým zastáncem EU, zatímco oni jsou absolutní euroskeptici.

+2/0
3.11.2016 21:23

M80i77c40h52a64l 83W30u79n25d80e46r84l71i89c71h 6459541170620

Zdravím Tě Andreji.

Nezbývá než poblahopřát k dalšímu důležitému životnímu kroku. Vzpomínám si, že bezprostředně po našem přistěhování do Norska, jsi mi byl erudovaným průvodcem v norských reálích. Vážím si tvého politologického, historického i všeobecného rozhledu. Není mnoho takto sečtělých lidí. Dovolil bych si tě (nejen) v tomto směru přirovnat k našemu současnému prezidentovi. Mrzí mne, že jsme se v pohledu na Norsko dostali na opačné strany barikády. Není mi úplně jasné, jak k tomu došlo. A byl bych ti vděčný, kdyby jsi, třeba i soukromě (já tě na fb zablokovaného nemám) napsal, co tě k tomu vedlo. Třeba jako reakci na můj následující pohled:

- původním vzděláním politolog, v Norsku dealer barev/stavebních hmot - uspokujující??

- manželka Polka (velmi neoblíbaná národnost v Norsku) ještě k tomu s problematickými vztahy s vlastní komunitou

- možnost zviditelnit se jako erudovaný sociolog/politolog a zúročit léta studií přes kauzu BV - k tomu ve spoluprácu s europoslancem a poslanci parlamentu (myslím, že jeden nejmenovaný skoroprávník uvažoval podobně). Nota bene když jakožto znalec reálií víš, že BV má velmi omezené možnosti rekce na, i smyšlená, obvinění

- další důvody, které jsi uváděl chápu jakožto přirozený pohled libertariána: chci si koupit pivo po 8 večer. Chci jezdit po dálnici 200. Chci aby se syn učil ve škole konkurenci a touze být nejlepší. Chci si jít dát oběd a pivo do hospody 20x za měsíc, aniž by mne to zruinovalo. Když přijdu do krámu, bude tam 50 sýrů, ne 4 (byť vysoké kvality). Chci žít v EU.

...Ano, vzpomínám si.. říkal jsi, že se chceš přestěhovat do Německa. To jsem ti rozmlouval - nejen Norsko už není to, co v očích Čecha bývalo.. Takže nakonec - sweet home - Praha! ?? :)

Ne Andreji. Z mého pohledu jsi se zachoval racionálně a pragmaticky. A nezbývá, než ti popřát, ať to dotáhneš třeba stejně daleko, jako kdysi kupříkladu Standa Gross.

Můj názor je, že ti to v Norsku "nevyšlo" - a tvé rozloučení s ním bylo nedůstojné pro obě strany..

+4/−18
2.11.2016 0:18

M12i97c15h96a31e14l64a 46S79p64á84l30e26n67k34o63v14á 8714823654596

Celkem slusna podpasovka... Rv

+17/0
2.11.2016 0:40

H52a91n72a 93M48á33r84o79v22á 2631526874127

Závist?

0/0
7.11.2016 22:40

J90i96ř82í 72S42e31i60d29l 4825980598950

Milý pane Wunderlichu, když jsem si přečetl Vaše "přátelské" rozloučení s panem Ruščákem, je mi celkém jasné proč si Vás na FB zablokoval, ne každý normální člověk chce mít každodenní kontakt s takovým sluníčkem jakým jste zjevně Vy.

+2/0
27.11.2016 20:45

K26a68r13e65l 17J40a81n33d96a 5512546231346

Vitejte zpatky!

+8/0
31.10.2016 14:12

V36e65r40o61n10i52k30a 77V37a65l42a66c31h98o50v44á 3978338193725

Já jsem si nikdy nemyslela, že jste do Norska odešel kvůli penězům (spíše kvůli tomu, že tam předtím pobývala vaše rodina a vy jste si tuto zemi idealizoval?), ale zároveň jsem si říkala, že se asi vrátíte domů.

Ono je zřejmě těžké žít v cizí zemi, která nemá stejnou kulturu jako ta naše. Vaše příspěvky byly vždy velmi ideologické, prizmatem ideologie jste v NO hodnotil skoro všechno (jen konstatuji). Měl jste jasný názor na to, jak by nejen tamní společnost měla fungovat, ale nezdálo se mi, že byste chtěl pochopit to, proč v některých věcech- třeba restrikce ve vztahu k alkoholu- tato země vykazuje tolik odlišností oproti té naší.Dopředu jste přece musel vědět, že Skandinávie není žádnou libertariánskou destinací, a nikdy nebyla. Kdyby se drželi libertariánských principů (každý se stará o sebe, vše podstatné vyřeší trh), tak by dlouho nepřežili, protože tamní geografické a klimatické podmínky logicky zformovaly silněji kolektivistickou společnost, kdy komunita je člověku oporou, ale zároveň mu také určuje pravidla...

Česká republika je naše vlast, vyrostli jsme v ní, a proto nám řada restrikcí, pravidel a tak podobně připadá přirozená a ani si je neuvědomujeme. Nevím, s jakými lidmi jste se v NO stýkal a kdo vám nepřijatelně mluvil do výchovy (jiní rodiče v NO si nikdy ničeho takového nevšimli), ale úplně stejně lidé komentují výchovu dětí i u nás. Třeba to, jak žena dlouho zůstává s dítětem doma. Norma jsou tři roky a žena, která s dítětem zůstane výrazně kratší dobu doma, si také občas vyslechne své.

+3/−8
30.10.2016 23:45

V44e51r17o26n76i56k56a 21V16a78l93a54c37h58o18v93á 3948878303985

Nejvíce mě rozsekal komentář Jordanky Jiráskové (facebooková stránka této paní) k vašemu rozhodnutí vrátit se z ciziny domů (což jste zřejmě vždy plánoval, protože jste si už splnil misi). Stěhování je zcela normální věc, ale podle paní Jiráskové bylo nutné váš přesun tajit:-)

Konečně je to venku. Dlouho jsme tuto informaci nesměli zveřejnit, abychom Andreje Ruščáka neohrozili. Mnoho lidí si to nechce připustit, ale v Čechách je dobře. Andrej už je teď v bezpečí a píše:

"Kdybych před třiceti lety někomu řekl, že za třicet let opustím Norsko a přestěhuji se do Česka kvůli svobodě, asi bych na svobodě dlouho nepobyl, protože by mě brzy zavřeli buď jako provokatéra na Ruzyni, nebo jako duševně chorého do Bohnic. A přesto je tomu tak."

Souhlasíte s touto interpretací paní Jordanky Jiráskové?:-)

+3/−8
30.10.2016 23:35

A17n74d48r40e47j 32R50u19š81č82á61k 6537307134604

Tak fakt je ten, že několika českým krajanům v Norsku moje aktivita proti BV vadila a vadí, a jsou to lidé, o jejichž charakteru mám hodně velké pochybnosti. A takového falešné udání (fakt není těžké z netu zjistit, kde jsme bydleli) by podle mě ti lidé byli schopni, takže jsem je nechtěl provokovat, dokud jsme tam byli, a dělal jsem proti Barnevernu hodně věcí neveřejně, což ovšem také přineslo v mnohých případech zajímavé ovoce. A pak, když jsme už věděli, že se budeme stěhovat, jsem nechtěl, aby na poslední chvíli se něco zmařilo, protože kvůli posledním měsícům riskovat něčí pomstu mi nestálo za to. Ani jsem se tolik nebál norského systému, jako spíš některých záštiplných krajanů.

+15/0
31.10.2016 8:22

V91e23r33o45n33i95k72a 66V31a85l48a22c92h49o41v49á 3138458873735

Na normálního člověka Jordančin komentář působí fakt vtipně. Tajně se stěhujete z Norska, aby vás neudali? Kdyby na vás někdo chtěl poslat udání, tak to mohl udělat dávno, v době, kdy jste v Norsku žil a ne v době, kdy se stěhujete.To stěhování jste fat tajit nemusel.:-)

Jinak by mě zajímalo, od koho jste očekával falešné udání.Já některé vaše oponenty znám, a žádné svině to nejsou. Zatím falešné udání přišlo jen na Lukáše, který je takovým vaším pravým opakem. Hájil BV, chcete-li. A co s tím udáním BV udělal? Uvědomil o něm Lukáše, požádali pro jistotu o jeho svolení, že zavolají do školky, a pak to odložili jako blbost. Fakt jste podlehl dojmu, že stačí, když doma někdo sesmolí nějaký dopis na BV, a už jste v nebezpečí?To je mi fakt líto, a s těmito pocity jste v Norsku zůstat asi nemohl, což jste ale po splnění mise beztak nechtěl.

+2/−10
31.10.2016 9:15

A36n75d68r84e38j 33R15u11š33č94á41k 6117177554564

Jenže ono je něco jiného, když se pošle falešné udání na někoho, kdo se BV veřejně zastává, načež ten dotyčný řekne, že na něj udání přišlo právě proto, že se BV zastává, než když se pošle na někoho, kdo BV kritizuje. To první je nejspíš potěší, to druhé moc ne, respektive pochybuji, že by se oběma scénáři zabývali s podobným náhledem na věc. Koneckonců jsou to taky lidi.

+12/0
31.10.2016 9:24

V12e80r64o84n75i20k12a 80V19a60l83a38c25h41o50v22á 3498848253865

Tomu fakt věříte? Jako že BV bude stačit, když někdo napíše nějakou blbost? Źe tuto blbost budou brát vážně jen proto, že jste někde něco napsal kritického o systému BV? Bude jim jedno, když se ze školky a dalších institucí dozví, že to udání je kravina a neopírá se o pravdu? Hmm, tak to je smutné. Já jsem se komentáři paní Jiráskové zasmála a myslela bych, že i Vy, protože jsem Vás pokládala za racionálního člověka...

Ještě smutnější je váš pohled na lidi, kteří s vámi nesouhlasili a které dobře znáte jménem.Nevím, jestli za lidi špatného charakteru pokládáte Wunderlichovi, Hajmanovi, paní Fiaby, paní Holanovou, nebo někoho jiného, kdo vám slušně oponoval, každopádně je toto vaše hodnocení jejich charakteru hodně smutnou záležitostí.

+3/−8
31.10.2016 9:51

A64n46d63r60e93j 71R67u64š96č90á16k 6217857934834

Upřímně - já nevím, ale stačí mi, že jim - ani lidem, které jste zmínila, ani systému, nevěřím. Vlastní děti na to nevsadím. Better safe than sorry. Taky můžu jít ve dvě ráno po Sherwoodu a mávat peněženkou a taky se mi nemusí nic stát, ale nic to nedokazuje.

+14/−1
31.10.2016 9:59

V46e31r80o13n97i26k73a 86V74a76l49a76c85h90o54v29á 3608318403695

Jak říkám, pak je jen dobře, že tam nebydlíte, když opravdu věříte tomu, že krajané v NO (kteří s vámi nesouhlasili) jsou svině a že vám někdo sebere dítě jen tak a bez důvodu. Je otázka, nakolik jsou vaše představy racionální, nakolik třeba přeceňujete svůj význam pro krajany a nakolik druhým lidem křivdíte.

Mimochodem, diskuse na toto téma sleduji už dlouho, tak ty dva roky. A s vyhrožováním udáními jsem se v těchto diskusích vždy setkala jen u anti-BV lidí. Tito lidé krajanům jiného než vašeho názoru vyhrožovali, že na ně pošlou tam či onam udání, ať poznají, jaké to je. Ti s Vámi nesouhlasící krajané si prakticky vždycky udržovali větší glanc. Pamatuji si třeba na vaše diskuse s Michalem Wunderlichem nebo Petrou Hajmanovou (když už se bavíme o konkrétních lidech a Vy jste připustil, že nevěříte ani těm mnou jmenovaným), kdy tito byli vždy velmi slušní. Pan Wunderlich s vámi komunikoval vyloženě přátelsky, dokonce vás svého času zval k nim domů. A vy z těchto lidí dnes děláte svině jen proto, že Vám za Vaše názory nezatleskali a pohádal jste se s nimi.:-((( Zlatá povaha.

+2/−11
31.10.2016 10:23

A47n44d10r34e80j 47R43u26š21č69á76k 6267387474664

Sloven svině tu operujete jen Vy. Já jsem jen říkal, že jim prostě nevěřím a své děti na tu důvěru nevsadím. A Vy se divíte? Já je neznám nijak dobře, zato jsem je viděl obhajovat věci, u kterých vím, že se hodně sekli, a obhajovat je stylem, který se mi příčil. A to za situace, kdy vím, jak snadné je někoho nechat šikanovat Barnevernem (a nejde jen o odebrání, já jsem nechtěl zažít ani být jimi kontrolován), prostě nestojí za riziko. Ne v případě vlastních dětí.

+17/0
31.10.2016 10:27

V74e27r14o21n88i47k71a 76V84a26l32a89c78h15o45v86á 3598648633235

Vy je dobře neznáte, ale předpokládáte jako reálnou možnost, že by vás chtěli udat? Tím něco naznačujete o jejich charakteru. Chápal byste tyto lidi, kdyby napsali, že se báli vás, že je udáte, aby poznali, co hájí? Nebo byste si poťukal na čelo: bože, s kým jsem se to bavil?? Nezlobte se, ale s tímto stihomamem se nemůžete cítit v klidu vůbec nikde. Třeba někdo pošle falešné udání na OSPOD, taky tam pracují jen lidi, taky Vás mohou začít nepříjemně prošetřovat... tak je to vůbec ok tady bydlet?

+2/−9
31.10.2016 10:32

A98n86d79r78e26j 77R39u70š62č17á71k 6597567534874

Jenže OSPOD, na rozdíl od BV, nedělá to, že jakmile odebere děti, izoluje je od původního prostředí. Děti jdou do širší rodiny, rodiče mají možnost slušného kontaktu a připomínat tak dětem kdo jsou a chovat se vůči nim přirozeně. V Norsku se kontakt utíná a dětem se lže ve jménu toho, aby se samy nechtěly k rodičům vrátit a "přilnuly" k pěstounům. A to je riziko, které prostě je pro mě příliš silné. A upřímně, já tu možnost předpokládám u každého, koho vyloženě neznám, implicitně předpokládám, že "slušní" lidé jsou, pokud okolnosti dovolí, schopni "neslušných" věcí. Víte, kdo byli v civilu lidi, co dělali dozorce v lágrech, případně co v roce 45 vraždili nevinné německy mluvící civilisty? "Mouše by jinak neublížili" a "všechny jistě zdravili". A ne, prostě svoje děti nevsadím na to, že lidé, kteří mají motiv, ale o nichž nevím, mají-li či nemají-li charakter, se nezachovají špatně, naskytne-li se jim možnost to bez dalších důsledků udělat. A falešní udavači v Norsku samozřejmě žádným důsledkům nečelí, doslova "by design".

+21/0
31.10.2016 10:40

V53e43r27o28n80i98k71a 32V48a64l24a53c47h15o33v88á 3668738823525

V Norsku je dítě také izolováno od rodiny jen ve výjimečných případech, a rozhodně ne před tím, než rozhodne soud. U některých případů, kdy je dítě u pěstounů z důvodů zanedbávání péče, zůstává dítě s rodiči normálně v kontaktu, normálně si třeba každý den volají a když si dítě např. přeje s nimi slavit narozeniny mimo pěstounskou rodinu u svého rodiče, tak může (viz Vibeke Vedvik a její facebook, tu paní znám díky diskusím odpůrců BV).Oproti tomu znám i v ČR případy, kdy je dítě zcela izolováno, zákaz mají i prarodiče (nesmí jej kontaktovat), a to z dobrých důvodů.Ony ty rozdíly nejsou tak velké a každý případ je hodně individuální...

Vy tedy lidem všeobecně spíše nedůvěřujete a zřejmě byste chápal i to, kdyby se jiní krajané báli vás a toho, že vy je udáte na sociálku. To by dávalo i větší smysl a logiku, kdybyste něco takového udělal vy. Vy totiž věříte tomu, že děti vám v Norsku mohou vzít i bez důvodu na základě anonymní zprávy o znepokojení. Vaši oponenti ničemu takovému nevěří. Tak proč by na vás psali udání, když si sami myslí , že z takového udání nic neplyne a nic vám tím nezpůsobí? Podle jejich názoru se nikomu něčím takovým ublížit nedá a BV podobné spisky zahodí, tak proč by se v něčem takovém angažovali? Jo, větší logiku to dává u těch, kteří BV vidí jako nebezpečnou instituci a chtějí, jak si myslí, zavařit jejím obhájcům. Také proto v diskusích tolik anti- BV lidí krajanům udáním vyhrožovalo...

+3/−11
31.10.2016 10:53

A74n39d33r42e71j 69R41u16š31č19á59k 6397317614574

Jinak Zimbardův experiment také vypovídá o mnohém. A prostě situace, kdy někdo je se mnou v (poměrně zásadní) rozepři a může mi uškodit skrze děti s tím, že sám neriskuje nic a může to udělat beztrestně, je riziková, mám-li si vsadit pouze na jejich charakter, který neznám. To neokecáte.

+14/0
31.10.2016 10:42

V42e26r46o44n42i10k25a 57V39a61l62a85c33h56o82v82á 3928828693445

Jenomže ti vaši oponenti si právě nemyslí, že by Vám mohli uškodit nějakým anonymním udáním na BV. Podle nich takto BV nepracuje a nějaké udání nanejvýš prošetří telefonátem a hodí do koše. A pak možná budou řešit, zda je na někoho možné podat trestní oznámení. Jako v Lukášově případě. To, co píšete, postrádá logiku. Udáním na BV budou vyhrožovat a provedou to ti, kteří si stejně jako vy myslí, že je sociálka nebezpečná. Ne ti, kteří jsou přesvědčení, že takovými udáními nedosáhnou ničeho a nikomu tím neublíží.

+2/−10
31.10.2016 10:57

H77a13n92a 84Č19e39j39d26í27k54o64v24á 2255531743568

Tak si po přečtení vašeho dialogu s panem Ruščákem říkám, že jste si na iDnes zaregistrovala jen proto, abyste přesvědčovala pana Ruščáka, že ne on, ale vy a spol. máte pravdu o činnosti BV. Paninko Valachová, zapomínáte, že jde hlavně o děti, které byly prokazatelně vyrvány ze svého rodinného prostředí a všem zúčastněným byla způsobena traumata na celý život. Ještě tak, aby tato nechutná činnost BV byla v Norsku normou! Buďte ráda, že se vás nic podobného netýká a nechte na každém, ať rozhoduje o životě své rodiny. A přestaňte útočit na člověka, který nás v Česku fundovaně informoval, jak to v sociálním systému Norska chodí.

+28/0
31.10.2016 13:07
Foto

J50a36r48o20s74l24a75v 13P20t16á55č81e73k 4352769461484

Píšete: "Jenomže ti vaši oponenti si právě nemyslí, že by Vám mohli uškodit nějakým anonymním udáním na BV."

A právě tento jejich předpoklad může vést v konečném důsledku k tomu, že nějakou zprávu o znepokojení na pana Ruščáka napíšou, protože budou nezvratně přesvědčeni o tom, že mu tím nemůžou ublížit. Možná je při jejich uvažování podezřelé, že se pan Ruščák stěhuje z dosahu BV. Proč asi, jestli by se na to BV radši neměl podívat...

+6/0
1.11.2016 16:28

V90e23r64o22n53i58k33a 69V84a40l21a16c97h71o17v13á 3178368523555

Dost krkolomné konstrukce. BV hodí nepodložené udání anonyma akorát tak do koše, možná po jednom ověřujícím telefonátu- tak jako v Lukášově případě. O tom jsou přesvědčeni právě lidé, kteří nevěří tomu, že jen tak bez důvodu někomu seberou dítě či ho budou nějak šikanovat. Tak proč by tito lidé akorát tak plýtvali papírem a škodili tak životnímu prostředí:-), když by stejně jejich dopisek nakonec skončil v tříděném odpadu??

Navíc AR se zmíněnými krajany mnohokrát diskutoval, a oni mu jen přáli, ať se mu jinde líbí více. Divili se tomu, proč bydlí v zemi, kterou hodnotí spíše negativně a je tam nešťastný. Takže bude jen dobře, když se odstěhuje. Ti jmenovaní lidé dobře věděli, proč chce AR odejít, protože jim to dávno napsal, i v různých poloveřejných diskusích pro krajany (ačkoliv i trochu jinak, zhruba tak, jak to výše popisuje pan Wunderlich).

0/−6
2.11.2016 14:46
Foto

J31a34r12o88s27l81a97v 33P83t43á52č29e86k 4762769611614

Hodí do koše? Poruší tím zákon a ohrozí bezpečí dětí.

+1/0
2.11.2016 20:26

V90e37r82o88n85i15k38a 45V90a14l17a83c74h70o27v50á 3938918693875

Sociálka musí takové anonymní udání posoudit ve prospěch dětí. Pokud dopis dokazuje, že anonym o rodině nic neví, tak se ani větší šetření provádět nemusí. Pokud jsou tam nějaké informace, sociálka požádá rodiče o souhlas, aby mohla zavolat do školy/školky nebo lékaři dítěte. Akce končí, když se prokáže už telefonátem, že se denuciace nezakládá na pravdě. Zhruba jedna třetina podání na Bv takto končí, další šetření v rodině se neprovádí.

0/−1
2.11.2016 21:15

M61i33c35h76a34e46l11a 95A67a85b20y 2931391508555

V tom pripade, ale nemuzes bydlet nikde, protoze vsude se najde nekdo, kdo by rad uskodil druhemu. A system socialek je ve vetsine rozvinutych zemi nastaven obdobne. Uvadet zde experiment Zimbarda, ktery se odehraval v uplne jinem prostredi, je podle mne dost nestastny priklad. Je vseobecne znamo, ze lide, kteri se v bezne zivotni situaci chovaji normalne, mohou jednat zcela vyhrocene v situaci kriticke - o tom je cely experiment.

+1/−1
2.11.2016 18:27

L44u24k72á42š 47H96l59o81u89c93a25l 6102680811114

pardon, mělo být +

0/0
1.11.2016 0:47

I46v82o 83B91o73u39š13e 5562217618

Nepřeháníte to trochu s tou paranoiou?

+4/−1
31.10.2016 14:55

M67i37l48a33n 27R95a88d44e29k 3717166781291

Cesko je slusna zeme, problem je ze se obcas octne pod neci botou.

+7/0
30.10.2016 23:12

L37u49b63o73š 53C86h39l31u10m37s84k84ý 2730205548585

Mluvíte mně z duše. Každý, kdo si to v západní/severní Evropě i za Velkou Louží vyzkoušel a je dostatečně kritický a v hodnocení objektivní, tak ví. Jinak, vaše blogy patřily k tomu nejlepšímu, co se tu dalo přečíst. Přeji vše nejlepší v dalším životě.

+20/0
30.10.2016 23:03

M80i14c20h25a30e85l39a 31S42p65á76l28e20n33k62o39v39á 8144643634336

Hezky popsano. Ja to tvrdim take, Cesko je skutecne velmi svobodna zeme (i se vsemi svymi negativy, na ktere nadavame), clovek to ale dokaze ocenit anebo zaznamenat az po delsim pobytu v zahranici.

Jen se obavam, ze cely ten regulacni nesmysl nas jednou dozene i v Cesku.

+16/0
30.10.2016 22:49

R75a39d13k33a 31P46o36k21o47r41n31á 1788893693895

S rozhledem a nadhledem zažitým s cizinyR^, dobrými přáteli a s dobrým zaměstnáním tu můžete být i spokojený. Já jsem:-)

+5/0
30.10.2016 19:09
Foto

F12r67a14n16t63i34š51e21k 30K62š12í89r 2149326555

Já bych si moc nefandil. Demokratická legislativa nakonec dospěje všude na světě k nějakému druhu fašismu.

+2/−2
30.10.2016 18:51

J44u16l89i94u57s 38C80h22a95l64o91u94p31k28a 4442969410431

Prostě takový socialismus s lidskou tváří.

Stejný pocit jsme měli v USA. Báli jsme se zastavit autem, protože do 10 min. dorazilo auto policie a policisté se zajímali, proč jsme zastavili. Natož pít alkohol nebo se líbat na veřejnosti. Ono stačí, když i 12letá děvčata si musí holit nohy, nebo když dvouletá holčička musí mít dvojdílné plavky. Ano, je tady velká svoboda, ale není nutné to říkat nahlas, možná by se to někomu moc nezalíbilo. Pro cizince jsme zapšklí a zlí xenofobové, kteří si stále ztěžují.

+14/0
30.10.2016 18:40
Foto

O92t48t37o 46Č59e57r69n50ý 3875915137672

R^

+7/0
30.10.2016 18:39

T44o46m17á25š 85B86l72a98ž73e42k 4728862911

Děkuji za Vaše podělení se o zkušenosti. Hlavně nedopustit , abych šli tímto směrem.

+9/0
30.10.2016 18:25

J19a98n 41R55á88ž 1119273144580

R^R^

+3/0
30.10.2016 18:11

T70o38m16á17š 69G39a47y87e86r 4912309925954

R^

+4/0
30.10.2016 18:08

M57i58c24h13a58l 20K68o43n28o16p63a 8583675470703

V souvislosti s tématem svobody, jež jste nastínil, bych se rád zeptal, jak je na tom Norsko s kriminalitou (drobnou i závažnou). Měl jste např. Vy osobně větší pocit bezpečí než u nás nebo přibližně podobný (v závislosti na lokalitách)? Jak je na tom Norsko s vymahatelností práva?

Děkuji

+4/0
30.10.2016 18:08

A18n41d12r11e50j 39R86u46š85č79á79k 6137697364534

Záleží na tom, koho se zeptáte. Můj kamarád kriminalista mi jednou řekl "víš, jak moc je v tomhle městě zločinu?", o čemž jsem samozřejmě neměl ani ponětí, protože to byl zločin hodně skrytý veřejnosti, který se většinou omezoval na drogové mafie. Drobná kriminalita existuje, většinou se projevuje kapesními krádežemi v Oslo a dále pak krádežemi kol (kdekoliv ve městech), vandalismem a vykrádáním domů a bytů - kvůli čemuž má většina Norů v domech instalovaný alarm. Závažná násilná kriminalita ovšem téměř není (vraždy, loupeže, znásilnění), resp. jen málo a zpravidla jen na určitých místech. Hospodářská kriminalita ovšem existuje a je jí víc, než by člověk čekal, bohužel se ovšem nevyšetřuje s takovou razancí, na jakou je člověk zvyklý z Česka.

+7/0
30.10.2016 18:13
Foto

P84e93t71r26a 13H83a96v74e97l68k93o89v36á 8193983522

Krátce jsem se v Brně v rámci čtení severské literatury bavila s norským detektivním autorem a bývalým vyšetřovatelem Jørnem Lierem Horstem a ten zde sdělil, že nejvíce problémů je v Norsku s pobaltskými gangy, které páchají v Norsku většinu krádeží a další trestnou činnost, nikoli ale vraždy anebo násilné činy.

+3/0
30.10.2016 18:39

I20v70o 98B27o78u59š27e 5912547278

Hospodářská kriminalita se v ČR vyšetřuje s razancí?????8-o

+1/0
31.10.2016 15:20

J70a76r26o77s40l65a73v 90C61h77u63d95á31č66e33k 7444365126805

Gratuluji Vam k dulezitemu rozhodnuti. Prumerna inteligence obyvatel CR se nepatrne zvysila a Norska snizila. :-) Vase rozhodnuti chapu a doufam, ze ho nebudete litovat.

Ziji jiz skoro 40 let v Nizozemsku. Situace tu je trochu podobna jako ve Skandinavii i kdyz myslim, ze ta lidmi vymahana unifikace v mysleni, jednani, oblekani atd. zde jeste neni tak daleko.

+13/0
30.10.2016 18:06

A45n96d19r76e79j 36R91u97š37č36á16k 6447537344574

Vidíte, já jsem v NL žil jen rok (Maastricht) a řekl bych, že to tam bylo celkem rozumné :-) Ale asi bych na to po delší době také narazil. Také Limburg je dost specifický místem, jen co je pravda.

0/0
30.10.2016 18:18



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.