Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Základní problém je v tom, že islám není učením míru. Samozřejmě se hovoří o nejrůznějších školách (učeních) v rámci islámu. Většina škol však zastává názor, že je možné uzavřít dlouhodobé příměří a žít v míru s nevěřícími jen v případě, že je mír dočasně výhodný, či pokud je pravděpodobné, že bezvěrci a nevěřící, respektive ti, kdo věří v Tághúta (tím se rozumí vše, co je uctíváno, kromě Alláha), v budoucnu přijmou islám. Tedy všichni muslimové, ať už to přiznávají nebo ne, ve skutečnosti z principu své víry napomáhají šíření islámu a jsou přesvědčeni o tom, že všichni lidé na planetě Zemi budou, ať už dobrovolně, nebo pod pohrůžkou či jiným nátlakem, nakonec konvertovat k islámu a přijmou jej jako jedinou správnou víru v Boha, kdy budou jako jediné Svaté písmo uznávat Korán.

0 0
možnosti

Pane Andreji, popisujete rozdíl mezi sunnity a šiíty poměrně podrobně, ale mnohé se týká islámské nadstavby po sepsání Koránu, tedy po smrti Mohameda, kdy velký chalifát od Francie až po Indii potřeboval stanovit nová společenská pravidla. I samotný válečný džihád doznal jiného výkladu. Právní vztahy v rámci práva šária se sice přidržely Koránu, sun a hadíthů, ale v té době byla "brána idžihádu" ještě otevřená a forma analogických vývodů, popřípadě kijás byla možná.

Nicméně jsem nezaznamenal snahu šiítů jakýmkoli způsobem pozměnit Korán a tudíž je pro oba směry jeho textace závazná. Vím, liší se ve výkladu, ale je dosti veršů, které jsou jednoznačné a právě v nich je obsaženo nebezpečí pro demokracii v Evropě i od šiítů.

3 0
možnosti

Jinak ještě jsem zapomněl v článku zmínit další podstatný rozdíl. Běžné záležitosti v životě muslima a jeho víry (svatby, rozvody, pohřby, jak se modlit, co jíst, apod.) se v sunnitském islámu řídí skrze rady, které ad hoc dávají islámští učenci, tedy mám problém - zeptám se - dostanu radu. V šíitském islámu existuje cosi jako kanonické právo; šíitská hierarchie vypracovala za ta století poměrně hodně propracovaný právní řád, který má vykládat šaríju, tedy islámské právo, coby koncept, který vyplývá z Koránu a hadísů (zápisků ze života proroka Mohameda). Problém je jasný - v sunnitských komunitách se šaríja vykládá tak nějak podle toho, jak to který učenec vidí, zatímco šíita má jasno. Výhody i nevýhody má samozřejmě obojí, ale zase z toho vychází, že sunnitská větev islámu je méně předvídatelná.

0 0
možnosti
Foto

V některých aspektech jsou předvídatelní především wahhábité. Například pro tradiční islámskémyšlení představuje úcta k zesnulým povinnost, proto také opravdovímuslimové pečují o hroby svých příbuzných a blízkých, ohrazují hřbitovy, budujímauzolea svých proroků a svatých mužů. Naproti tomu wahhábité se snaží smésts povrchu zemského kromě kulturních památek i mauzolea muslimských prorokůa svatých mužů, dokonce ničí i hroby prostých muslimů, jak vidímev nejrůznějších televizních zprávách, informujících nás o zvěrstvech abarbarském řádění muslimských radikálů.

0 0
možnosti

J34a91n 23R15á54ž

15. 6. 2015 18:43

Korán obsahuje přímo slova Alláha o jejichž správnosti nesmí žádný muslim pochybovat a musí se jimi řídit. Je jedno, jestli je Šítta nebo Sunitta. Jak to Alláh myslel, mohou vykládat jen autority.

To je největší a vypadá to že ještě dlouho neřešitelný problém Islámu.

Křesťanství také ušlo dlouhou cestu plnou válek a utrpení mnohých, než většina křesťanů pochopila, že Ježíš svým učením jen vytyčil hranici mezi dobrem a zlem, ale ponechal na vůli každému člověku, zda tyto hranice bude dodržovat. Křesťanská společnost pak zákony postupně tyto hranice upřesnila.

Možná i Islám někdy, až ujde stejně dlouhou a bolestivou cestu k poznání, změní chápání Koránu nebo se objeví nový posel Boží, který přinese muslimům vnitřní mír!

Do té doby konsensuální soužití křesťanů s muslimy možné není!

1 0
možnosti

T59o97m27á55š 50P36í21c17l

15. 6. 2015 16:48

Ja bych rozdil mezi siitskym a sunnitskym islamem prirovnal k rozdilu mezi moznostmi byt zastrelen nebo upalen.

2 0
možnosti

Dobrý článek. Otázka: kde jsou u nás šiíté? Muslimy zde reprezentuje ÚMO, které úzce spolupracuje SA, tedy s tím nehorším islámem.

Proto se nemohu mýlit, když budu zastávat názor, že islám v ČR nechci!!!

3 0
možnosti

Nikde, v Česku, pokud vím, nejsou nijak zastoupeni a neprojevují se nijak. Tady v Norsku mají jednu mešitu, která víceméně slouží - kromě modliteb - jako místo setkávání íránských exulantů (lidí, co tu jsou proto, že odmítají náboženskou diktaturu)

3 0
možnosti

Dobrý článek, pane Ruščáku. Mám k Vám jednu prosbu, i když nevím, jestli nebude brána jako, jak se dnes moderně říká, off topic, a můj příspěvek nebude smazán. V jednom z vašich minulých blogů jste se letmo zmínil, že Eritrejcům je nabízen azyl v sousední Etiopii. Mohl byste, prosím, podrobněji tento problém popsat a naznačit politickoekonomickou situaci obou států, abychom lépe pochopili motivaci  eritrejských emigrantů, kteří tvoří nemalou část imigrační vlny do Evropy ?

1 0
možnosti

Problém je v tom, že dostat se z Eritree přímo do Etiopie se pro ty emigranty v podstatě nedá, hranice je těžce militarizovaná a dochází k přestřelkám mezi oběma stranami; jakýkoliv civilista tam nemá zrovna moc šancí, že přechod ve zdraví přežije. Musí tedy jít přes některou ze sousedních zemí. Etiopie dává právo Eritrejcům na azyl, ale to spočívá v tom, že jim poskytne nějaký stan, kde se dá bydlet a do začátku základní potraviny - přestože Etiopie je na africké poměry celkem úspěšná, její ekonomika roste velmi rychle a dokonce se daří i zapojovat lidi do normálního pracovního procesu a tržní ekonomiky, není to země, která by si mohla dovolit azylantům financovat o moc víc, než základní bezpečí, tzn. že budou moci normálně žít bez toho, aby jim hrozila násilná smrt či perzekuce ze strany státu. No a dokážu si představit, že spousta těch, kteří utíkají například přes Súdán, když už jsou na cestě, tak si řeknou, že "zkusí" Evropu.

1 0
možnosti

Velmi zajímavé pojednání, ale pořád je podstatná jedna věc, a to, že Korán sám hlásá pronásledování a likvidování bezvěrců (případně jejich obracení zpět na správnou cestu). Toto je v několika súrách zcela jasně a doslovně napsáno, a to bez možnosti jakékoliv "jiné" než doslovné interpretace. Rozbor na tomto blogu řeší spíše vzájemný vztah různých skupin muslimů, které se navzájem mohou obviňovat z bezvěrství, ať už na základě toho, že uctívají jen Alláha nebo i Mohameda, pozitivním vztahem k nevěřícím, Západu, apod., jak je zde přehledně řešeno. To jen ukazuje, že mezi Araby ještě vládně středověk, u nás se podobné problémy řešily také, ale několik set let nazpátek. Ale vztah navenek je jasný - likvidovat nevěřící. Ano, je řada umírněných muslimů, co to nedělá, ale ti musí být ostatními logicky považováni za nesprávné muslimy. Tato situace - tedy že plně uctívám knihu jako celek, ale některé její pasáže odmítám, je v těchto podmínkách neudržitelná. Buď tu knihu jako celek musím odmítnout, nebo dříve nebo později budu někým odmítnut já jako špatný muslim. A nebo je třeba příslušné agresívní pasáže z Koránu vymazat, prohlásit to za Nový Korán, skutečně přátelský a mírumilovný, poplatný 21. století, a tímto se řídit. Potom budou tito muslimové vítáni i ve světě...

7 1
možnosti

J81a69n 78B56u28r48i71a86n

15. 6. 2015 13:37

Bible (starý zákon) je taky docela počteníčko. Ale bible je napsána lidmi, kteří byli Bohem pouze inspirováni a je určena k lidskému výkladu a je povinností ji chápat v souvislostech.

Průšvih je v tom, že Korán je chápán tak, že je to doslova Alláhovo slovo a je třeba ho chápat doslova. Nemůžete napsat Nový Korán. Musel byste se prohlásit za dalšího proroka, ale to už není v souladu s Koránem - Mohamed byl totiž posledním prorokem.

Islám nemá z této situace náboženské východisko.

6 0
možnosti

všichni pámbíčkáři jsou nebezpeční  :-(

na rase a vyznání nezáleží

0 5
možnosti
Foto

Bez těch panbíčkářům, jak jim pohrdlivě říkáte nebyla by dnešní Evropa.

6 4
možnosti

P38e21t12r 68J14a88r75o15š

15. 6. 2015 12:56

spis by me zajimalo, jakym zpusobem zjistit, k jake odnozi ktery muslim patri.

0 0
možnosti

No, jednak se stačí zeptat, a dále pak je dobrá šance co se pravděpodobnosti týče - je-li Egypťan, nebo Saúd, bude pravděpodobně sunnita. Je-li Peršan, bude nejspíš šíita. Je-li Iráčan, šance je tak 2:1, že bude šíita.

1 0
možnosti
  • Počet článků 211
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6414x
Expert na evropské právo (EU a EEA) a evropskou politiku. Odkaz na LinkedIn
Autor analýz o Blízkém Východě na Dedeníku - http://www.dedenik.cz

***


');
//-->

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-73590340-1', 'auto');
ga('send', 'pageview');