Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Wahhábismus je naším nepřítelem – naučme se ho tak brát

Svým způsobem je to štěstí v neštěstí – naši budoucnost neohrožuje 1,2 miliardy muslimů, ale pouze relativní hrstka, která je ovšem vyzbrojená obrovským bohatstvím, vlivem a jejíž hlavy jsou dokonce formálně našimi spojenci.

Wahhábismus je směr sunnitského islámu vycházející z učení Muhammada ibn Abd al-Wahhába, saúdského teologa z 18. století, který nade vše staví dva principy: bida a tauhíd, tedy princip, že každá teologická inovace je z principu kacířstvím a tedy nepřípustná, a princip, že přikázání ctění pouze jednoho Boha znamená, že se nesmí vyjadřovat úcta k ničemu a nikomu, kromě toho jednoho Boha, větší, než jakou si dotyčný člověk či dotyčná věc zaslouží z titulu toho, kým/čím je.

 

Příklad dovedený do extrému (abych ilustroval, oč jde): mešita postavená ve stylu paneláku je v pořádku, protože tu nikdo nebude obdivovat (a vzdávat jí úctu) a bude sloužit svému účelu, tj. jako místo, kde se člověk modlí k Bohu. Mešita, která je zároveň kulturní památkou, architektonickým skvostem, apod., musí být zničena, protože hrozí, že by lidé mohli chodit obdivovat ji samotnou, což by odvrátilo jejich pozornost od uctívání jednoho Boha.

 

Myslím, že není těžké pochopit, proč wahhábismus znamená dokonalou antitezi všeho, v co naše civilizace věří (věří-li ještě něčemu) a proč je v našem zájmu v optimálním případě držet wahhábismus tam, kam patří, tedy na Arabském poloostrově, v ideálním případě ho zničit docela. Není ani náhodou žádoucí dělat to, co jako civilizace děláme, tedy to, že ve jménu pochybného spojenectví s ohavným saúdskoarabským režimem pěstujeme přátelství s největšími sponzory lidí, kteří si přejí náš pád a zničení všeho, co je nám drahé.

 

Není náhoda, že islámský fundamentalismus a puritánství jsme, coby civilizace ovládající značnou část planety, mimo Blízký východ až do druhé poloviny 20. století nezaznamenali; jak jsem totiž napsal už v úvodu: naším problémem není ani islám, ani každý muslim na této planetě, a pokud jde o věci jako je náboženská tolerance, sociální konzervatismus širokých vrstev „běžných“ lidí a podobně, pak islám nikdy příliš neodbíhal od standardů, jaké byly zažité v křesťanské Evropě té doby. Podívejme se jen sto let zpátky, jak mysleli naši vlastní předkové – nemám tedy na mysli osvícené intelektuály té doby. Schválně se podívejte na argumenty, s jakými chodili na Masaryka jeho odpůrci, když obhajoval Leopolda Hilsnera ve věci vraždy Anežky Hrůzové, to jsou argumenty div ne jak vystřižené z toho, čemu se dnes smějeme jako výrazu primitivismu zemí třetího světa.

 

Tolerance, lidská práva a všechen ten civilizační „nános“, který nás definuje jako liberální společnosti, totiž nespadl z nebe a jeho velká část je dědictví druhé světové války, nazvěme to klidně jediným pozitivem, které kdy, byť nechtěně, Adolf Hitler světu dal. Memento z holocaustu a hrůz, které nacistický režim prováděl, neustále připomínané obdobnými zločiny páchanými komunisty, stálo především za tím, proč tak velkou roli přikládáme individuálním lidským právům, a není náhoda, že čím více byla nacismu ta která země vystavená, tím větší skepticismus vůči silnému státu a tím větší zájem na tom, aby svoboda jednotlivce byla důležitá, tam je, i v rámci západního světa – což je důvod, proč z hlediska lidských práv jedince je na tom dnešní Německo výrazně, nekonečně lépe, než dnešní Spojené státy.

 

Nůžky mezi „námi“ a „jimi“, tedy myšlenkovým světem wahhábitů, se začaly rozvírat velmi rychle právě proto, že zatímco my jsme se, poučeni holocaustem, rozvíjeli ve směru posilování práv jednotlivce, wahhábité se nerozvíjeli nijak, zůstali stejní, jako za dob prvního saúdského státu (18. století), ovšem díky petrodolarům šířili velmi úspěšně svůj vliv napříč muslimským světem. Wahhábité, kteří mají silný vliv na chod Spojených arabských emirátů (zejména pak emirátu Abú Dabí) a Kuvajtu, vládnou v Bahrajnu (ovšem jejich poddaní jsou většinou šíité, které stát perzekuuje, kde jen může) a mají status státního náboženství v Kataru a Saúdské Arábii, investují již od 70. let 20. století nemalé částky na stavbu, provoz a popularizaci madrás, islámských škol, napříč celým muslimským světem. Jejich strategie je poměrně jasná: nabízejí chudým lidem školu pro jejich děti, která bude zdarma a kde se dětem dostane vzdělání a kde ještě budou vedeny, jak to sami říkají, ke zbožnosti.

 

Zamyslíme-li se nad tím, jací lidé jsou cílovou skupinou takové nabídky, je jasné, že to jsou lidé bez většího rozhledu, často negramotní, pro které podobná nabídka zní, jako kdyby pro své děti vyhráli jackpot – stačí se podívat, jak jednodušší lidé reagují, nabídnete-li jim něco „zdarma“, a nemusejí být ani negramotní; kdyby to tak nebylo, tak by různí „šmejdi“, prodávající předražené nádobí, skončili dávno na úřadu práce. Co je ovšem čtenáři těchto řádků jasné, je, že madrásy financované ze Zálivu mají za cíl především šířit teologii této zhoubné sekty. Tímhle způsobem se wahhábismus dostal tam, kde nikdy nebyl, například do Afghánistánu, Pákistánu, Indonésie či do některých afrických států, a v kombinaci s faktem, že většina venkovské populace tam je nevzdělaná, se tak vytvořila ideální líheň budoucích fanatiků a teroristů. Samozřejmostí je, že ze stejných fondů jdou peníze na stavbu mešit a platy imámů, kteří šíří tuto zhoubnou teologii i dospělým.

 

Wahhábismus ovšem nemá co nabídnout jen chudým lidem; bohatým slibuje moc nad výše uvedenými „chudými, leč zbožnými“ a vytváří pokušení, které stojí za tím, proč se wahhábismu tak dobře daří i mezi některými bohatými muslimy ze Západu, kteří mají vzdělání a postavení. Opět, není těžké si představit, jak se pro tuto sektu/ideologii nadchnou tito lidé – představte si, že jste vysoce kvalifikovaný, vzdělaný člověk, jste zbožný muslim, snažíte se nikomu nevadit, a přesto se na vás okolí kouká tak, že, viděno vašima očima, neoceňují, jak skvělý jste (v lepším případě jim jste i vy, i vaše zbožnost jedno, v horším případě se na vás dívají skrz prsty). Najednou přijde imám placený saúdskými či katarskými fondy pro šíření wahhábismu a řeknou vám: chyba není ve vás, vy děláte všechno dobře, ale ukažte, že umíte být ještě zbožnější a dostane se vám postavení, které si zasloužíte. Tohle je totiž mimo jiné i náborová taktika Islámského státu, který je na wahhábismu postaven, mezi bohatšími a vzdělanějšími muslimy žijícími na Západě. A problém téhle taktiky je, že se vždy najde dost lidí, co na tohle slyšet budou.

 

Naším problémem tedy není, jak tvrdí „profesionální odpůrci islámu“, že by islám byl roven nacismu. Přesto tam jedna velmi dobrá „nacistická paralela“ je; každý sunnita na této planetě je totiž vůči wahhábismu v takové pozici, v jaké byl každý Němec vůči nacismu v roce dejme tomu 1928. Ano, byla spousta, ba co dím, většina, Němců, kteří nacismus nevyznávali, kteří mu oponovali, kteří ho považovali za špatný, ale jaksi rozhodnutí, zda budou nacismus chápat jako dobrý nebo špatný, dělali z pozice, kdy nacismus, aspoň ne prvoplánově, neohrožoval je osobně. Ohrožoval Židy, Slovany, Svobodné zednáře, komunisty a kdekoho dalšího, ale ne „běžného“ Němce. A tak je na tom i každý sunnita; spousta z nich jej odsuzuje, protože v něm vidí zlo, které tam je, ale činí tak jaksi s komfortem vědomí, že kdyby došlo k nejhoršímu, tak jich se to nedotkne.

 

Šíité (což samozřejmě platí i pro „volně přidružené“ šíitské odnože, jako jsou alevité či alávité) jsou na tom hůř – ti jsou vůči wahhábismu v pozici, která je někde mezi tou, kterou vůči nacismu měli Židé a Slované. Tedy dlouhodobým plánem wahhábitů je šíity vyhladit, ne pouze zotročit, ale nechtějí to dělat hned, protože k tomu ještě nenazrála doba. Důvod je zřejmý: mezi západními islamofoby známý princip takíja, tedy lež, která není hříchem, je šíitský koncept, kdy je dovoleno lhát o vlastní víře, čelí-li dotyčný ohrožení života. Každý, kdo by chtěl šíity násilím konvertovat tak ví, že je přímo součástí jejich víry, že mohou svou víru klidně zapřít (to sunnité oficiálně nemohou) a tvářit se poslušně, ale ve skutečnosti si dělat svoje. Tenhle princip šíité mají z velmi dobrého důvodu, protože prakticky od začátku své existence se je někdo snažil pronásledovat.

 

Wahhábité řídící Islámský stát ovšem s realizací tohoto plánu už začali, proto kamkoliv přijdou, povraždí všechny šíity, které najdou a zboří a zničí všechny jejich památky. Proto se nedá zrovna předpokládat, že šíité budou konvertovat k sunnitskému islámu, natož praktikovat wahhábismus, o jeho podpoře ani nemluvě – financovali by totiž vlastní oprátku, a to není v těchto končinách zvykem.

 

S vědomím výše uvedeného bychom měli přistupovat jak k muslimům, včetně těch, žijících v Evropě, tak vůči jednotlivým arabským státům v Zálivu. Momentálně totiž politika Západu vypadá přesně podle Leninova hesla, že kapitalista prodá komunistům i provaz, na kterém ho komunista pověsí. A nejhorší na tom je, že to děláme naprosto zbytečně, není jediný důvod, proč bychom si měli ty arogantní, totalitní a námi opovrhující státy i jejich představitele předcházet. Ropy je na světě dost, od roku 1970, kdy to opravdu vypadalo, že není na výběr, známe mnohem více nalezišť, cena ropy je směšně nízko, Írán se vrací na světové trhy, posledních dvacet let se intenzivně pracovalo na snižování závislosti na fosilních palivech a k ničemu jinému, než k ropě, tyhle státy nepotřebujeme. Aktivně potlačovat jejich vliv by samozřejmě bylo nejlepší, ale utáhnout jim kohoutek by pro začátek mohlo stačit – rozhodně to na naši bezpečnost bude mít lepší vliv, než když budeme šikanovat každého muslima už jen proto, že je muslim. Tím akorát usnadníme život wahhábitským imámům, kteří pak přijdou a řeknou „vidíš, zkoušel jsi s nimi žít po dobrém a stejně tě nechtějí, pojď, přidej se k nám“.

Autor: Andrej Ruščák | pondělí 7.9.2015 9:30 | karma článku: 31,60 | přečteno: 1888x
  • Další články autora

Andrej Ruščák

Babišova snaha o "potravinovou soběstačnost"? Chudoba pro všechny.

V Norsku je z domácí produkce, kvůli protekcionismu, kolem 40 % potravin v supermarketech. Výsledek je oligarchizace celého potravinového řetězce, vyloučení živnostníků a menších firem a totální oligopol v podobě velkých koncernů.

28.5.2020 v 12:36 | Karma: 31,74 | Přečteno: 1831x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Opozice se musí konsolidovat - už je nejvyšší čas

Je nejvyšší čas na konsolidaci opozice. To, že bude pro mnohé demokratické politiky problém odpískat vlastní "samostatný" projekt, není z hlediska budoucnosti naší země podstatné.

10.5.2020 v 17:41 | Karma: 17,96 | Přečteno: 792x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Podstata vězení obnažená na kost

Norsko spustilo ve věznici v Haldenu přesně před deseti lety experiment. Ty nejtěžší zločince zavírá do vězení, které je záměrně tak humánní, jak je to jen možné.

20.4.2020 v 22:17 | Karma: 40,24 | Přečteno: 4898x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Dnešní maskulinita je do značné míry toxická. Ale tradiční není ani náhodou

Ačkoliv jsem si vědom toho, že fakt, že se o firmě Gillette bude mluvit, je přesně důvod, proč kontroverzní reklamní kampaň rozjeli, otevřeli tím ve společnosti téma, které je potřeba adresovat a rozebrat.

21.1.2019 v 10:07 | Karma: 29,45 | Přečteno: 2636x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Ohrožují nás konzervativci, progresivisté, obě skupiny najednou, nebo snad nikdo?

Jan Moláček publikoval v Aktuálně.cz velmi dobrý text na téma příkopů v naší společnosti a zabývá se tím, které jsou prospěšné a které nikoliv. Pojďme se ovšem podívat na to podstatné – kde se ty příkopy berou.

26.6.2018 v 13:05 | Karma: 27,80 | Přečteno: 1929x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Když musí normální lidi a normální chování chránit zvláštní zákon

V Utahu vstoupil v platnost dlouho očekávaný, leč zcela absurdní zákon, který nic nezakazuje, naopak výslovně říká, že je něco dovoleno a člověk, který to dělá, nesmí být stíhán ani nijak popotahován. Schyluje se k tomu i u nás?

29.5.2018 v 10:00 | Karma: 48,05 | Přečteno: 17061x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Přátelská rada pro „52 %“ jak vycházet se „48 %“

Vážení voliči Miloše Zemana, ať už byla vaše motivace pro tuto volbu jakákoliv – asi se moc nemýlím, když napíšu, že máte jistě plné zuby toho, jak vámi a vaší volbou média ostatní jenom straší.

16.2.2018 v 14:59 | Karma: 40,72 | Přečteno: 6192x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Návod pro 48 %, aneb jak vrátit liberalismus do české politiky

Navzdory tomu, že myšlenky, které jsem ve své filipice vůči „48 %“ uvedl, formuloval už Dale Carnegie před více než osmdesáti lety, byla jejich aplikace na prezidentskou volbu pro mnohé lidi překvapením.

31.1.2018 v 9:45 | Karma: 39,74 | Přečteno: 6013x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Ponaučení, která by si 48 % populace mělo z voleb vzít, ale nejspíš nevezme

Vyhrál Miloš Zeman. Nepřekvapivě. Můj tip v moment uzavření volebních místností, jak jsem ho napsal na Facebooku, byl 52:48 pro něj. Osmačtyřicet procent je totiž starý známý počet.

28.1.2018 v 14:30 | Karma: 48,40 | Přečteno: 57719x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Kdo chce moc, nemívá nic – dokonce ani v Británii ne

Kdybych věřil v karmu, tak bych asi řekl, že se v noci na dnešek ve Spojeném království rozdávala hromadně. To, co se stalo, je vyvrcholením dlouholetého sebeklamu o nekonečné důležitosti, a to na všech frontách.

9.6.2017 v 10:44 | Karma: 35,47 | Přečteno: 4689x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Jaké to je, být liberální patriot?

Z projevů pokrokářů to kolikrát vypadá, že být patriot a liberál se navzájem vylučuje. Že člověk nemůže být hrdý na to, odkud pochází. Nejlepší odpovědí na takové myšlenky je vlastní vyznání – a zde je to mé.

30.5.2017 v 13:05 | Karma: 30,33 | Přečteno: 1746x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Macronovo volání po reformě aneb jak vznikají české fake news

Emmanuel Macron prohlásil, že chce omezení pro vyslané pracovníky, aby nedělali nekalou konkurenci v zemi, kde pracují. Česká média to nepochopila a vytvořila fámu ve stylu „Macron nás ve Francii nechce“. Jenže to jsou fake news.

26.5.2017 v 16:08 | Karma: 36,55 | Přečteno: 4996x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Otevřený dopis premiéru Sobotkovi

Jsem naprosto pobouřen implikací ČSSD, že měsíční plat nad 50 tisíc hrubého znamená „bohatství“; ČSSD evidentně neví, jaké jsou v Praze cenové poměry. Návrh reformy se nedá chápat jinak, než jako válka vyhlášená Praze a Pražanům.

1.3.2017 v 8:00 | Karma: 47,51 | Přečteno: 18957x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

O norském antisemitismu

Zatímco ve většině západní Evropy za antisemitismem stojí místní levice maskující se odporem k Izraeli nebo muslimští přistěhovalci, v Norsku stále žije takový ten lidový antisemitismus, jehož v Německu zneužil Adolf Hitler.

20.2.2017 v 18:00 | Karma: 41,73 | Přečteno: 4793x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Jak učinit Česko opět velkým

„Velikost“ společnosti je věc ošemetná, protože má setrvačnost přesahující délku našich životů. Postavit bohatou a úspěšnou společnost lze, ale až pro naše vnoučata. A to pouze za určitých podmínek.

14.2.2017 v 15:00 | Karma: 40,15 | Přečteno: 4321x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Uprchlíci s iPhony a značkovým oblečením? Proč ne.

Jedním ze základních problémů debaty o uprchlících je, že lidé na Západě – tedy i v Česku – nevědí, kdo to uprchlík je, a také nemají úplně smysl pro proporce. Pojďme to uvést trochu na pravou míru.

30.1.2017 v 12:30 | Karma: 44,66 | Přečteno: 16435x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Rovnost, úcta a rovnoprávnost: malé posezení nad hodnotami

Myšlenka, že jsme si všichni rovni, je v dnešním pojetí nekompletní. Bez pochopení, že rovnost a společenské rozdíly se navzájem nevylučují, těžko dosáhneme skutečného altruismu: pomoci potřebným tak, aby se měli skutečně lépe.

18.1.2017 v 10:10 | Karma: 31,66 | Přečteno: 1754x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Kdo je tady rusofil?

Navzdory velmi reálné hrozbě ze strany Ruska se v Česku objevil fenomén, který, ač prvoplánově protiruský, Rusku naopak v dlouhodobém horizontu pomáhá.

29.12.2016 v 12:28 | Karma: 33,43 | Přečteno: 3483x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Co má dělat svobodná společnost, aby přežila?

Demokracie má v sobě zabudovanou vlastnost, bez níž fungovat nemůže, ale která ji snadno zahubí: její nepřátelé ji mohou snadno svrhnout pomocí jejích vlastních nástrojů – voleb či svobody slova. Přesto se demokracie může bránit.

23.11.2016 v 11:02 | Karma: 31,09 | Přečteno: 1960x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Návrat do svobodné země

V angličtině je následující rčení: to put my money where my mouth is. Vystihuje přesně to, co jsme učinili. Navzdory tomu, že mnozí nevěřícně kroutili hlavou, navzdory otázkám, proč, když jsme se tak dobře uchytili, odcházíme.

30.10.2016 v 16:30 | Karma: 45,68 | Přečteno: 11427x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 211
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6414x
Expert na evropské právo (EU a EEA) a evropskou politiku. Odkaz na LinkedIn
Autor analýz o Blízkém Východě na Dedeníku - http://www.dedenik.cz

***


');
//-->

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-73590340-1', 'auto');
ga('send', 'pageview');