Barnevernet není jediným „státem ve státě norském“
Všechno to začalo po druhé světové válce, kdy si Arbeiderpartiet, norská sociální demokracie, tehdy ovšem se silným personálním spojením s Kominternou, doslova zprivatizovala stát. Protože státní úřady byly obsazeny „nespolehlivými“ úředníky z dob německé okupace, bylo potřeba vytvořit nový úřednický aparát, který ovšem kvůli charakteru poválečné norské vlády naplnili socialisté všeho možného ražení. Konkrétních pravidel, tedy Zákona o státní službě (tjenestetvistloven), se Norsko dočkalo až v roce 1958. Tento zákon, podobně, jako současný český zákon o státní službě, dává státním úředníkům silnou nezávislost na politice a stanoví, jakým způsobem má fungovat úřednická kariéra.
Samotný zákon je napsaný celkem dobře, ovšem ďábel se skrývá ve dvou detailech: na rozdíl například od Velké Británie nekonzervuje politicky neutrální státní službu, ale naopak skrze personální obsazení úřadů politicky velmi silně zabarvenou státní správu, takže když přijde vláda jiné strany, než je Arbeiderpartiet, úředníci jsou stále loajální Ap, nikoliv nové vládě; a pak hlavně v praxi, v jaké se přijímají noví zaměstnanci. V Norsku je „kameraderi“, tedy princip obsazování postů zejména svými známými či příbuznými bez ohledu na kvalifikace, poměrně běžným i leckde v soukromé sféře, ale ve státní sféře bují nezměrně. Přestože byl tedy služební zákon zaveden už v roce 1958, jsou to stávající úředníci, kteří rozhodují o tom, kdo bude přijat do služebního poměru, a tam samozřejmě dochází k tomu, že jsou přednostně vybíráni známí, případně lidé, kteří mají podobný pohled na svět, jako úředníci stávající.
Podobně, jako v případě českého služebního zákona, je i v Norsku téměř nemožné úředníka propustit. To má svůj dobrý důvod v zemích, kde je státní správa skutečně dlouhodobě neutrální a má tradici nezávislosti na politice (ve smyslu na politických myšlenkách), jako je právě výše zmíněná Velká Británie, ale v zemích, kde je státní správa politizovaná, to není nejlepší situace, protože nedojde k jejímu odpolitizování, ale naopak zmražení stavu, jaký byl v době zavedení služebního zákona. Této skutečnosti nevyužívá pouze Barnevernet a úředníci spojení s dalšími úřady sociálně-právní ochrany dětí, ale i celá řada dalších úřadů, jejichž činnost má podobně destruktivní vliv, jako činnost Barnevernu, byť v jiných oblastech. Pojďme se tedy na ně podívat trochu zblízka.
Tím nejkřiklavějším případem z poslední doby je Utlendingsdirektoratet (UDI), tedy volně přeloženo jako „Ředitelství pro cizinecké záležitosti“, obdoba české cizinecké policie, která ovšem nespadá pod policii. Má na starosti registraci všech cizinců pobývajících v Norsku a také mimo jiné rozhoduje o tom, zda bude, či nebude udělen azyl. Norská vláda předložila parlamentu návrh zákona, který parlament schválil, o zásadním zpřísnění podmínek pro udělení azylu, v praxi to znamená, že žadateli se má automaticky zamítnout azyl, pokud před příchodem do Norska pobýval v bezpečné zemi, bez ohledu na to, jaké má občanství. Zákon to je rozumný, protože do Norska si pro azyl začali chodit Syřané, kteří už roky žijí v jiných zemích, ale kteří na základě syrského pasu vycítili příležitost se dostat jako uprchlíci do Norska. Jaká byla reakce některých konkrétních úředníků v UDI? Rozhodli se ignorovat tento zákon se slovy, že podle jejich názoru to je porušení mezinárodních závazků, které Norsko má. Přestože šéf UDI Frode Forfang řekl, že úřad je vládě loajální, existuje hodně indicií, že tomu tak není – jako třeba snaha současné vlády vyhostit usvědčeného teroristu a úspěšného žadatele o azyl mullu Krekara, která neustále naráží na nečekané překážky stavěné UDI.
Další úřad, který si podle všeho dělá, co chce, a je tím proslulý, je Mattilsynet, tedy Úřad pro bezpečnost potravin. Tento úřad má v kompetenci nejen bezpečnost potravin, ale i hygienu, veterinární bezpečnost a další poměrně širokou agendu, přičemž je opět na státu nezávislý do té míry, až to budí jisté rozpaky. S Mattilsynem kromě majitelů domácích zvířat, kteří občas jezdí za hranice, nemají soukromé osoby moc co do činění, ale zeptáte-li se na Mattilsynet živnostníků a podnikatelů, bude to mít podobný efekt, jako zeptáte-li se rodičů na Barnevernet. Mattilsynet má svou agendu, která není vždy zrovna logická a má sílu firmě zničit podnikání doslova jedním škrtem pera, přičemž chce-li se člověk odvolat, odvolává se opět k samotnému Mattilsynu, který, světe, div se, má tendenci nejít proti vlastním podřízeným. Co takového Mattilsynet dělá? Dlouhodobě a opakovaně ignoruje týrání zvířat tam, kde jsou personální propojení mezi úředníky a firmami, kde mají úředníci známé, rozhoduje podle toho, jak se kterému konkrétnímu úředníkovi chce, aniž by se dodržoval jakýkoliv standard, takže podobné případy v různých obcích posuzuje velmi různě, jak dokázal Nejvyšší kontrolní úřad (Riksrevisjonen) – komu to něco až nápadně připomíná, má pravdu, jde o stejný princip lokální autonomie, jako u BV. Dále pak hrozí podnikatelům opatřeními, které jim zlikvidují podnikání, v případech, které jsou zcela nelogické a podobně. Soudě podle toho, kolik podivných případů kolem Mattilsynu je, sice tento úřad nedosáhl grácie ruského Rosselchoznadzoru, pokud jde o hraní si na lokálního pašu, který dává a béře, ale nakročeno k témuž má velmi solidně.
Podobné podivnosti se pak týkají i několika dalších úřadů, jako je třeba Statens Vegvesen (úřad, pod který spadá všechno týkající se silničního provozu). Úřad tajil mezi jinými před soudy dokumenty z vyšetřování smrtelných nehod (loni bylo odhaleno, že úřad ukryl 1548 raportů ze smrtelných nehod z let 2005-2015) proto, aby nevyšlo najevo, že silnice jsou ve špatném stavu a že vina za některé z těchto nehod mohla být ne na řidičích, ale na špatné údržbě, či dokonce špatně projektovaných silnicích. Úřad byl rovněž kritizován Nejvyšším kontrolním úřadem za to, že zakázky, které soukromým firmám zadává, stojí v průměru o 21 % více, než ve smlouvě, či že systematicky porušuje zákon.
Co je zajímavé, je, že poměrně „čisté“ jsou silové resorty jako vnitro či obrana, policie, armáda, tajné služby nebo i třeba celní správa jsou instituce, které jsou celkem odpovědné a nebývají s nimi žádné větší problémy, s výjimkou toho, že se systematicky objevují zprávy o nedostatečném financování, kvůli čemuž pak vznikají situace, jako zavírání policejních stanic mimo pracovní dny od osmi do čtyř, bez ohledu na to, že se zločin děje zejména v noci, případně skandální nedostatek techniky – jako když policie měla v době Breivikova řádění k dispozici v oblasti pouze jeden vrtulník, který ještě navíc nefungoval, jak měl. Na systematické podfinancování těchto institucí se dlouhodobě poukazuje, ale otázka je, kde na to má stát brát, pokud utrácí například pouze za provoz Barnevernu 6,1 miliard norských korun ročně. Schválně si představme, kolik vrtulníků by policie mohla mít, pokud by stát nechal na pokoji rodiny, jako je ta, které sebrali na Štědrý den těžce nemocnou devítiměsíční holčičku.
Soupis všeho výše uvedeného nemá samozřejmě za cíl stavět Norsko do pozice pekla na zemi, ani ukazovat, jak je Česko krásně funkční, protože takových podivností se u nás najde mnohem více, než je zdrávo. Cílem je demaskovat Norsko z pozice „vzoru pro všechny ostatní“, do kterého se rádo staví, a do nějž jej rády staví různé české neziskové organizace či někteří aktivisté. Zároveň by měl být i varováním: náš vlastní služební zákon platí teprve rok, ale nebylo by od věci se podívat, k jakým personálním změnám mohlo docházet těsně před jeho zavedením, protože, podobně jako v Norsku, se mohlo stát, že místo nezávislosti státní správy si mohla některá strana pojistit, že jí budou úředníci loajální, i když bude sedět v opozici.
Právě principy, které jsou v článku uvedeny, jsou důvodem, proč je tak těžké zreformovat Barnevernet a proč není tak úplně pravda, když někdo říká „mají to v Norsku tak zařízené, tak to asi tak chtěli a demokraticky o tom rozhodli“. Jenže jak tu má být nějaká demokratická kontrola, když úředník řekne politikovi, že si to bude dělat po svém, s dodatkem „a zkuste si mě vyhodit“?
Andrej Ruščák
Babišova snaha o "potravinovou soběstačnost"? Chudoba pro všechny.
V Norsku je z domácí produkce, kvůli protekcionismu, kolem 40 % potravin v supermarketech. Výsledek je oligarchizace celého potravinového řetězce, vyloučení živnostníků a menších firem a totální oligopol v podobě velkých koncernů.
Andrej Ruščák
Opozice se musí konsolidovat - už je nejvyšší čas
Je nejvyšší čas na konsolidaci opozice. To, že bude pro mnohé demokratické politiky problém odpískat vlastní "samostatný" projekt, není z hlediska budoucnosti naší země podstatné.
Andrej Ruščák
Podstata vězení obnažená na kost
Norsko spustilo ve věznici v Haldenu přesně před deseti lety experiment. Ty nejtěžší zločince zavírá do vězení, které je záměrně tak humánní, jak je to jen možné.
Andrej Ruščák
Dnešní maskulinita je do značné míry toxická. Ale tradiční není ani náhodou
Ačkoliv jsem si vědom toho, že fakt, že se o firmě Gillette bude mluvit, je přesně důvod, proč kontroverzní reklamní kampaň rozjeli, otevřeli tím ve společnosti téma, které je potřeba adresovat a rozebrat.
Andrej Ruščák
Ohrožují nás konzervativci, progresivisté, obě skupiny najednou, nebo snad nikdo?
Jan Moláček publikoval v Aktuálně.cz velmi dobrý text na téma příkopů v naší společnosti a zabývá se tím, které jsou prospěšné a které nikoliv. Pojďme se ovšem podívat na to podstatné – kde se ty příkopy berou.
Andrej Ruščák
Když musí normální lidi a normální chování chránit zvláštní zákon
V Utahu vstoupil v platnost dlouho očekávaný, leč zcela absurdní zákon, který nic nezakazuje, naopak výslovně říká, že je něco dovoleno a člověk, který to dělá, nesmí být stíhán ani nijak popotahován. Schyluje se k tomu i u nás?
Andrej Ruščák
Přátelská rada pro „52 %“ jak vycházet se „48 %“
Vážení voliči Miloše Zemana, ať už byla vaše motivace pro tuto volbu jakákoliv – asi se moc nemýlím, když napíšu, že máte jistě plné zuby toho, jak vámi a vaší volbou média ostatní jenom straší.
Andrej Ruščák
Návod pro 48 %, aneb jak vrátit liberalismus do české politiky
Navzdory tomu, že myšlenky, které jsem ve své filipice vůči „48 %“ uvedl, formuloval už Dale Carnegie před více než osmdesáti lety, byla jejich aplikace na prezidentskou volbu pro mnohé lidi překvapením.
Andrej Ruščák
Ponaučení, která by si 48 % populace mělo z voleb vzít, ale nejspíš nevezme
Vyhrál Miloš Zeman. Nepřekvapivě. Můj tip v moment uzavření volebních místností, jak jsem ho napsal na Facebooku, byl 52:48 pro něj. Osmačtyřicet procent je totiž starý známý počet.
Andrej Ruščák
Kdo chce moc, nemívá nic – dokonce ani v Británii ne
Kdybych věřil v karmu, tak bych asi řekl, že se v noci na dnešek ve Spojeném království rozdávala hromadně. To, co se stalo, je vyvrcholením dlouholetého sebeklamu o nekonečné důležitosti, a to na všech frontách.
Andrej Ruščák
Jaké to je, být liberální patriot?
Z projevů pokrokářů to kolikrát vypadá, že být patriot a liberál se navzájem vylučuje. Že člověk nemůže být hrdý na to, odkud pochází. Nejlepší odpovědí na takové myšlenky je vlastní vyznání – a zde je to mé.
Andrej Ruščák
Macronovo volání po reformě aneb jak vznikají české fake news
Emmanuel Macron prohlásil, že chce omezení pro vyslané pracovníky, aby nedělali nekalou konkurenci v zemi, kde pracují. Česká média to nepochopila a vytvořila fámu ve stylu „Macron nás ve Francii nechce“. Jenže to jsou fake news.
Andrej Ruščák
Otevřený dopis premiéru Sobotkovi
Jsem naprosto pobouřen implikací ČSSD, že měsíční plat nad 50 tisíc hrubého znamená „bohatství“; ČSSD evidentně neví, jaké jsou v Praze cenové poměry. Návrh reformy se nedá chápat jinak, než jako válka vyhlášená Praze a Pražanům.
Andrej Ruščák
O norském antisemitismu
Zatímco ve většině západní Evropy za antisemitismem stojí místní levice maskující se odporem k Izraeli nebo muslimští přistěhovalci, v Norsku stále žije takový ten lidový antisemitismus, jehož v Německu zneužil Adolf Hitler.
Andrej Ruščák
Jak učinit Česko opět velkým
„Velikost“ společnosti je věc ošemetná, protože má setrvačnost přesahující délku našich životů. Postavit bohatou a úspěšnou společnost lze, ale až pro naše vnoučata. A to pouze za určitých podmínek.
Andrej Ruščák
Uprchlíci s iPhony a značkovým oblečením? Proč ne.
Jedním ze základních problémů debaty o uprchlících je, že lidé na Západě – tedy i v Česku – nevědí, kdo to uprchlík je, a také nemají úplně smysl pro proporce. Pojďme to uvést trochu na pravou míru.
Andrej Ruščák
Rovnost, úcta a rovnoprávnost: malé posezení nad hodnotami
Myšlenka, že jsme si všichni rovni, je v dnešním pojetí nekompletní. Bez pochopení, že rovnost a společenské rozdíly se navzájem nevylučují, těžko dosáhneme skutečného altruismu: pomoci potřebným tak, aby se měli skutečně lépe.
Andrej Ruščák
Kdo je tady rusofil?
Navzdory velmi reálné hrozbě ze strany Ruska se v Česku objevil fenomén, který, ač prvoplánově protiruský, Rusku naopak v dlouhodobém horizontu pomáhá.
Andrej Ruščák
Co má dělat svobodná společnost, aby přežila?
Demokracie má v sobě zabudovanou vlastnost, bez níž fungovat nemůže, ale která ji snadno zahubí: její nepřátelé ji mohou snadno svrhnout pomocí jejích vlastních nástrojů – voleb či svobody slova. Přesto se demokracie může bránit.
Andrej Ruščák
Návrat do svobodné země
V angličtině je následující rčení: to put my money where my mouth is. Vystihuje přesně to, co jsme učinili. Navzdory tomu, že mnozí nevěřícně kroutili hlavou, navzdory otázkám, proč, když jsme se tak dobře uchytili, odcházíme.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 211
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 6414x
Autor analýz o Blízkém Východě na Dedeníku - http://www.dedenik.cz
***
');
//-->
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');
ga('create', 'UA-73590340-1', 'auto');
ga('send', 'pageview');