Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Moderní Norsko a rodina

Mnoho lidí se ptá, jak je možné, že tolik Norů toleruje, nebo rovnou schvaluje kontroverzní počínání zdejší sociální služby (BV). Hledají konspirace, obviňují z fašismu – jenže to je úplně vedle, základ tkví totiž v něčem jiném.

Vždy platí, že chceme-li vyřešit problém, musíme znát jeho příčiny, nestačí řešit, či tlumit jeho symptomy. To, co se v Norsku v současné době děje – a nejde jen o BV, jde o chování státu k občanům obecně – je například naprosto nepochopitelné pro norskamerikanere, tedy norské Američany nebo americké Nory. Důvod je nasnadě – norské komunity v USA se vyvíjejí zhruba od začátku 20. století nezávisle na Norsku a úplně jiným směrem. Norskamerikanere jsou v naprosté většině republikáni, hodně pracovití a skromní lidé, kteří ale jsou hodnotově tak konzervativní, jak si to jen člověk umí představit; rodina je svátost, děti vyrůstají v poměrně tuhé disciplíně, ovšem jako dospělí poté excelují a mají velmi dobré kariéry; bohužel s tím jde ruku v ruce to, že to není zrovna příznivé prostředí pro homosexuály a vztah k potratům je podobný, jako v Irsku, v Polsku nebo na Maltě. Nedávno se ve veřejnoprávní televizi NRK objevil seriál „Malé Norsko a supervelmoci“, který se věnoval norskému vztahu k USA, EU, Rusku a Číně a v díle o USA se věnoval mimo jiné norským Američanům. Na otázku, zda by nechtěli žít v Norsku, odpovídali povětšinou tak, že mají sice ve velké úctě krále, norskou kulturu, pěstují tradice 17. května, bunady (lidové kroje), pečou srdíčkové vafle, lefsy a na Vánoce jedí lutefisk, pinekjott a ribbe, ale že nedokážou pochopit, co se tam stalo se státem, proč je tak nemorální.

 

Norskamerikanere nejsou v tomto hodnocení sami, mnozí staří Norové v Norsku to vidí podobně. A není divu – vztah ke starým lidem má zdejší společnost povětšinou navýsost ostudný. V podstatě se tváří, že jsou-li starší lidé materiálně zajištěni (a to jsou), mají být spokojeni, jenže kdo si všímá více detailů, zjistí, že ke starším lidem panuje i přes všechnu „fyzickou“ péči a materiální zajištění vztah velmi ošklivý. Málokdo to přizná, ale coby někdo, kdo vyrostl ve funkční rodině, kde se staří lidé vždy brali s úctou, se zkušeností s životem v zemi, kde se starým lidem opravdu ve velkém lidsky pomáhá (Polsko), vidím, v čem ten nedostatek tkví.

 

Jeden takový příklad – včera jsem jel z nákupu ze Švédska lodí z Mossu do Hortenu, na lodi nefungoval výtah. Na schodišti, poté, co kolem nich prošli úplně všichni na horní palubu, jsem našel staršího pána a paní, kteří byli asi osm schodů nad spodní palubou s tím, že výš se nedostanou. Nabídl jsem jim pomoc a společně jsme se dostali o palubu výše, ale dále to paní nezvládla, tak jsem šel pro pomoc. Pracovníci se tvářili, jako že je to naprosto v pořádku, že „tak si holt postojí“, byl jsem v šoku. Tak jsem jim alespoň pomohl zpět dolů a byl jsem s nimi až do příjezdu do Hortenu. Tato situace, upozorňuji, nebyla ojedinělá, a je v podstatě kvintesencí vztahu dnešní společnosti ke starým lidem. Takové něco – „tady máte peníze a jděte se někam schovat, ať nepřekážíte“. Neexistuje, aby tady jen tak někdo pustil staršího člověka sednout, já to dělám pravidelně, když už jedu nějakým prostředkem MHD a to byste koukali, jaký šok (v pozitivním slova smyslu) to způsobuje. Případně to, že jako mlady člověk se s nimi rád dám do řeči a povídám si s nimi o všem možném – oni si povídají velmi rádi a je vidět, jak málokdy o takové povídání s nimi mladí stojí. Jenže ono to není jen to.

 

Životní postoje a zkušenosti starších lidí jsou v médiích běžně zlehčovány, společnost až příliš snadno má tendenci je brát jako „přežité“ a až příliš mnoho lidí na můj vkus má pocit, že šoupnout své rodiče do domova seniorů, byť velmi slušně vybaveného, je lepší, než se o ně postarat, a to i když bydlí blízko. Osobně musím říct, že mi starších lidí v Norsku přijde kvůli tomuto velmi líto a to zejména proto, že oni Norsko vyválčili od nacistů a oni ho po válce vybudovali bez ropy a podobných přilepšení, oni jsou většinou jedni z charakterově nejlepších lidí, jaké znám, a generace jejich potomků je berou často jako přežitek. V podstatě je to podobná logika, jako v případě těch nešťastných pěstounských rodin – dítě se má materiálně skvěle, tak co proboha ještě chcete?! Trochu té lidskosti a empatie třeba?

 

Po druhé světové válce, zejména pak v 60. letech, v Norsku došlo k něčemu, co bylo takovou „sametovou kulturní revolucí“. Sametovou proto, že na rozdíl od Číny zde nedocházelo ke krveprolitím, ale efekt byl podobný, a lidé, kteří ji iniciovali a vedli, vycházeli z podobných základů, jako Mao Ce-tung. Velká část společnosti se tak nějak rozhodla, že vše, co se dělalo dosud, bylo špatně a je potřeba vytvořit novou, lepší společnost, která bude spočívat v tom, že – a teď používám slova těch lidí, kteří to obhajují – sociální stát osvobodí lidi od jejich rodinných vazeb tak, že nebude už nutné se spoléhat na rodinu, ale každý bude zajištěn státem. Všimněte si zejména slova „osvobodí“, které se v tomto kontextu u progresivní levice, která to prosadila, vyskytuje. Tihle lidé vidí to, že by se měli starat o své staré rodiče, případně že by na rodičích museli, coby děti, záviset, jako problém, který je potřeba řešit.

 

Upřímně řečeno, než jsem se do Norska přistěhoval, tak většina mých známých v Norsku byla ve věku 60+, takže jsem měl tu možnost mezi lety 2006-2009, kdy jsem zde často pobýval, poznat Norsko v jeho původní, chcete-li, „předrevoluční“ podobě. Tohle Norsko se mi velice líbilo a líbí se mi dodnes, ale děsí mě, jak rychle vymírá, a co ho nahrazuje.

 

Součástí oné výše uvedené změny je i jiný pohled na dítě, čímž se dostáváme k jádru celé věci. Myslím, že po přečtení tohoto bude o mnoho jasnější, oč v tom systému jde a proč se chová tak, jak se chová. Dítě se chápe jako samostatný subjekt, který je nezávislý na svých rodičích, tedy je samo sobě pánem, ovšem rodiče mají vůči němu vyživovací povinnost. Potud by se dalo souhlasit. Problém je v tom, že norský výklad říká, že stát skrze znalce a odborníky interpretuje zájem dítěte tehdy a tam, kde ještě dítě není schopno se k dané věci kvalifikovaně vyjádřit samo, rodiče tuto pravomoc nemají vůbec. Takže slyšíme-li, že jde o zájem dítěte, musíme to číst jako zájem dítěte, jak ho chápe stát. A protože státu jde u dětí, tak, jak o i u starých lidí, zejména o materiální zajištění, pak je jasno. Pokud tedy se má rozhodnout, zda má dítě žít v rodině A, která žije v polosklepním podnájmu 2+1 s rodiči, kteří se musejí ohánět, aby bylo za zaplacení všeho, a kteří nemají moc času na to, aby si s dítětem hráli, nebo v rodině B, kterou tvoří pár, kde jeden pracuje na 80 % a vydělává slušně, druhý na 60 % a dohromady vlastní dům a mají tak dost času na to si s dětmi hrát a platit jim všemožné věci, tak je situace více než jasná – podle toho, jak se zde vykládá zájem dítěte, je samozřejmě pro takové dítě pocházející z rodiny A možnost života v rodině B životní terno. Co ovšem nikoho nezajímá, je láska mezi lidmi v původní rodině, vztahy v širší rodině – s prarodiči například – nebo pohled rodičů, který je takový, že dřou od nevidím do nevidím, aby se jejich děti měly dobře, tedy pro ně dělají to nejlepší. Norský stát to vidí tak, že se věnují „kariéře“ (ha ha, často jde prostě o to mít na živobytí) a dítě zanedbávají. Na to má stát jasnou odpověď – požádejte si o různé dávky a podpory, abyste takhle dřít nemuseli. Nechápe, že jsou lidé, kteří třeba mají vlastní hrdost na to, že jsou nezávislí.

 

Do toho přichází další aspekt oné „kulturní revoluce“, a sice partnerské soužití. Řekněme si nejdřív pro srovnání, jak to povětšinou vypadá v Evropě – dva spolu začnou chodit, po nějakém čase spolu začnou sexuálně žít, pak spolu začnou bydlet, pak si vyzkouší, že jim to jde, tak se vezmou, počnou děti a snaží se spolu být až do konce, s tím, že to statisticky zhruba polovině lidí nevyjde, ale ta snaha tam aspoň ve většině případů je. V Norsku je to jinak – většinou to je tak, že se lidé poznají na nějakém večírku, protože to je jediné místo, kde se dokážou vůči sobě navzájem otevřít, vyspí se spolu, pak spolu možná začnou chodit, pak se do sebe zamilují a vezmou se proto, že jsou zamilovaní – nebo taky ne, v Norsku „samboer“, tedy „spolubydlící pár“ je postaven na roveň manželství, počnou děti, pak zjistí, že jsou příliš různí, rozvedou se, zamilují se znovu, znovu se vezmou nebo budou „samboer“, počnou další děti a podobně. To má za následek, že se děti rodí dřív, než je v Evropě běžné; potkat zde třiadvacetiletou matku není nic neobvyklého; dále to, že se lidé často nerozvádí ve zlém, takže se udržuje kontakt a výchova typu „mine, dine og vare barn“, tedy „moje, tvoje a naše děti“ je vcelku běžná; a pak také to, že se rodina chápe jako „dospělí a děti, co spolu v daný moment žijí“. To, že tolik lidí chápe rodinu tímto způsobem, je podle mě také důvodem, proč tolik lidí nechápe, že na odebrání dětí odněkud a umístění jinam není nic extra špatného.

 

Kámen úrazu je ovšem ten, že chápe-li společnost takovouto „rodinu“ jako normální a chápe-li tradiční, konzervativní rodinné vazby jako přežitek, od něhož je potřeba lidi „osvobodit“, není zrovna lehké tu jako na místní poměry „konzervativní“ člověk vychovávat děti. Je ironií osudu, že v Polsku jsem se svými postoji za progresivního liberála, zatímco v Norsku za reakčního konzervativce.

 

Ten největší problém na tom celém ovšem je to, že se tímto norská společnost nikde nechlubí a člověk, který se sem stěhuje, o tom nemá šanci vědět, protože Norové se neradi baví s cizími lidmi o soukromém životě (pokud tedy nepožili alkohol). Upřímně jsem velmi rád, že jsem měl tu možnost zažít staré Nory a v mnohém se od nich inspirovat, ale pokud jde o to, jaké je Norsko v produktivním věku tady a teď, tak musím zopakovat onu okřídlenou větu z Knoflíkové války – „kdyby sem to věděl, tak bysem sem nechodil“. Čímž ovšem neříkám, že to spoustě lidí nemůže vyhovovat. Jenom to prostě není pro mě, moje milované Norsko žije už povětšinou jen v norských domovech seniorů, knížkách, nebo v americké Minnesotě.

Autor: Andrej Ruščák | středa 10.6.2015 11:02 | karma článku: 47,69 | přečteno: 24255x
  • Další články autora

Andrej Ruščák

Babišova snaha o "potravinovou soběstačnost"? Chudoba pro všechny.

V Norsku je z domácí produkce, kvůli protekcionismu, kolem 40 % potravin v supermarketech. Výsledek je oligarchizace celého potravinového řetězce, vyloučení živnostníků a menších firem a totální oligopol v podobě velkých koncernů.

28.5.2020 v 12:36 | Karma: 31,74 | Přečteno: 1833x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Opozice se musí konsolidovat - už je nejvyšší čas

Je nejvyšší čas na konsolidaci opozice. To, že bude pro mnohé demokratické politiky problém odpískat vlastní "samostatný" projekt, není z hlediska budoucnosti naší země podstatné.

10.5.2020 v 17:41 | Karma: 17,96 | Přečteno: 792x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Podstata vězení obnažená na kost

Norsko spustilo ve věznici v Haldenu přesně před deseti lety experiment. Ty nejtěžší zločince zavírá do vězení, které je záměrně tak humánní, jak je to jen možné.

20.4.2020 v 22:17 | Karma: 40,24 | Přečteno: 4898x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Dnešní maskulinita je do značné míry toxická. Ale tradiční není ani náhodou

Ačkoliv jsem si vědom toho, že fakt, že se o firmě Gillette bude mluvit, je přesně důvod, proč kontroverzní reklamní kampaň rozjeli, otevřeli tím ve společnosti téma, které je potřeba adresovat a rozebrat.

21.1.2019 v 10:07 | Karma: 29,45 | Přečteno: 2637x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Ohrožují nás konzervativci, progresivisté, obě skupiny najednou, nebo snad nikdo?

Jan Moláček publikoval v Aktuálně.cz velmi dobrý text na téma příkopů v naší společnosti a zabývá se tím, které jsou prospěšné a které nikoliv. Pojďme se ovšem podívat na to podstatné – kde se ty příkopy berou.

26.6.2018 v 13:05 | Karma: 27,80 | Přečteno: 1929x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Když musí normální lidi a normální chování chránit zvláštní zákon

V Utahu vstoupil v platnost dlouho očekávaný, leč zcela absurdní zákon, který nic nezakazuje, naopak výslovně říká, že je něco dovoleno a člověk, který to dělá, nesmí být stíhán ani nijak popotahován. Schyluje se k tomu i u nás?

29.5.2018 v 10:00 | Karma: 48,05 | Přečteno: 17061x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Přátelská rada pro „52 %“ jak vycházet se „48 %“

Vážení voliči Miloše Zemana, ať už byla vaše motivace pro tuto volbu jakákoliv – asi se moc nemýlím, když napíšu, že máte jistě plné zuby toho, jak vámi a vaší volbou média ostatní jenom straší.

16.2.2018 v 14:59 | Karma: 40,72 | Přečteno: 6192x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Návod pro 48 %, aneb jak vrátit liberalismus do české politiky

Navzdory tomu, že myšlenky, které jsem ve své filipice vůči „48 %“ uvedl, formuloval už Dale Carnegie před více než osmdesáti lety, byla jejich aplikace na prezidentskou volbu pro mnohé lidi překvapením.

31.1.2018 v 9:45 | Karma: 39,74 | Přečteno: 6013x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Ponaučení, která by si 48 % populace mělo z voleb vzít, ale nejspíš nevezme

Vyhrál Miloš Zeman. Nepřekvapivě. Můj tip v moment uzavření volebních místností, jak jsem ho napsal na Facebooku, byl 52:48 pro něj. Osmačtyřicet procent je totiž starý známý počet.

28.1.2018 v 14:30 | Karma: 48,40 | Přečteno: 57720x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Kdo chce moc, nemívá nic – dokonce ani v Británii ne

Kdybych věřil v karmu, tak bych asi řekl, že se v noci na dnešek ve Spojeném království rozdávala hromadně. To, co se stalo, je vyvrcholením dlouholetého sebeklamu o nekonečné důležitosti, a to na všech frontách.

9.6.2017 v 10:44 | Karma: 35,47 | Přečteno: 4691x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Jaké to je, být liberální patriot?

Z projevů pokrokářů to kolikrát vypadá, že být patriot a liberál se navzájem vylučuje. Že člověk nemůže být hrdý na to, odkud pochází. Nejlepší odpovědí na takové myšlenky je vlastní vyznání – a zde je to mé.

30.5.2017 v 13:05 | Karma: 30,33 | Přečteno: 1746x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Macronovo volání po reformě aneb jak vznikají české fake news

Emmanuel Macron prohlásil, že chce omezení pro vyslané pracovníky, aby nedělali nekalou konkurenci v zemi, kde pracují. Česká média to nepochopila a vytvořila fámu ve stylu „Macron nás ve Francii nechce“. Jenže to jsou fake news.

26.5.2017 v 16:08 | Karma: 36,55 | Přečteno: 4996x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Otevřený dopis premiéru Sobotkovi

Jsem naprosto pobouřen implikací ČSSD, že měsíční plat nad 50 tisíc hrubého znamená „bohatství“; ČSSD evidentně neví, jaké jsou v Praze cenové poměry. Návrh reformy se nedá chápat jinak, než jako válka vyhlášená Praze a Pražanům.

1.3.2017 v 8:00 | Karma: 47,51 | Přečteno: 18957x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

O norském antisemitismu

Zatímco ve většině západní Evropy za antisemitismem stojí místní levice maskující se odporem k Izraeli nebo muslimští přistěhovalci, v Norsku stále žije takový ten lidový antisemitismus, jehož v Německu zneužil Adolf Hitler.

20.2.2017 v 18:00 | Karma: 41,73 | Přečteno: 4793x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Jak učinit Česko opět velkým

„Velikost“ společnosti je věc ošemetná, protože má setrvačnost přesahující délku našich životů. Postavit bohatou a úspěšnou společnost lze, ale až pro naše vnoučata. A to pouze za určitých podmínek.

14.2.2017 v 15:00 | Karma: 40,15 | Přečteno: 4321x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Uprchlíci s iPhony a značkovým oblečením? Proč ne.

Jedním ze základních problémů debaty o uprchlících je, že lidé na Západě – tedy i v Česku – nevědí, kdo to uprchlík je, a také nemají úplně smysl pro proporce. Pojďme to uvést trochu na pravou míru.

30.1.2017 v 12:30 | Karma: 44,66 | Přečteno: 16435x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Rovnost, úcta a rovnoprávnost: malé posezení nad hodnotami

Myšlenka, že jsme si všichni rovni, je v dnešním pojetí nekompletní. Bez pochopení, že rovnost a společenské rozdíly se navzájem nevylučují, těžko dosáhneme skutečného altruismu: pomoci potřebným tak, aby se měli skutečně lépe.

18.1.2017 v 10:10 | Karma: 31,66 | Přečteno: 1754x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Kdo je tady rusofil?

Navzdory velmi reálné hrozbě ze strany Ruska se v Česku objevil fenomén, který, ač prvoplánově protiruský, Rusku naopak v dlouhodobém horizontu pomáhá.

29.12.2016 v 12:28 | Karma: 33,43 | Přečteno: 3483x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Co má dělat svobodná společnost, aby přežila?

Demokracie má v sobě zabudovanou vlastnost, bez níž fungovat nemůže, ale která ji snadno zahubí: její nepřátelé ji mohou snadno svrhnout pomocí jejích vlastních nástrojů – voleb či svobody slova. Přesto se demokracie může bránit.

23.11.2016 v 11:02 | Karma: 31,09 | Přečteno: 1960x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Návrat do svobodné země

V angličtině je následující rčení: to put my money where my mouth is. Vystihuje přesně to, co jsme učinili. Navzdory tomu, že mnozí nevěřícně kroutili hlavou, navzdory otázkám, proč, když jsme se tak dobře uchytili, odcházíme.

30.10.2016 v 16:30 | Karma: 45,68 | Přečteno: 11427x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 211
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6414x
Expert na evropské právo (EU a EEA) a evropskou politiku. Odkaz na LinkedIn
Autor analýz o Blízkém Východě na Dedeníku - http://www.dedenik.cz

***


');
//-->

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-73590340-1', 'auto');
ga('send', 'pageview');