Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M81i82l19a43n 10R14a91d53e50k 3887446681781

poznamku k Havlovi, byl dobry bojovnik, spatny president. Zlikvidoval, zcela zbytecne, treba zbrojovy prumysl. To uz psal Ferdinand Peroutka, jsou muzi zacatku, a tam na zacatku maji koncit. Dobri bojovnici nejsou dobri administratori, at je to Havel, Churchill, Mandela, Walesa, ci Gandhi. Masaryk byl vyjimka.

+1/0
18.10.2013 17:22

J80i25ř92í 67K46o53d54ý74d38e68k 7700180916863

s tím zbrojním průmyslem je to jedna z nejnesmyslnějších legend...

0/0
18.10.2013 19:40

J61i87ř29í 59Ř71e77z62n23í94k 7414215288629

Tak ta legenda nás stála Slovensko.

0/0
18.10.2013 19:43

2222561385212

Jistě, všude by nám teďka za T72 a BVP utrhli ruce.....;-D

+1/0
18.10.2013 21:36

A14n17d87r49e61j 18R43u96š33č26á96k 6167537494724

A propos, drobný off topic:

Dnes vyšly v Norsku skattelistene, čili seznamy plátců daní, v nichž je zároveň uveden celkový majetek občanů. Tyto seznamy jsou volně přístupné každému s norským rodným číslem k nahlédnutí. Tak nějak se ukázalo, že majetek členů bývalé sociálnědemokraticko-komunisticko-agrárnické vlády je 16x větší, než majetek členů nové vlády pravicové ;-) tomu říkám vláda lidu pro lidi :-)

+2/−1
18.10.2013 12:04

M90i21l15a90n 61R68a84d96e10k 3287126961361

stara pravda vsude.

0/0
18.10.2013 17:22

O35n34d91ř62e80j 40F58i14l83i97p22c36z21y26k 8734543458261

http://pl.wikipedia.org/wiki/Tom%C3%A1%C5%A1_Masaryk

autore čtěte :-P

0/0
18.10.2013 11:48

J88i86ř70í 55Ř70e10z51n46í59k 7444325898499

První republika vznikla proto, že nebylo možné Rakousko-Uhersko udržet, stejně už fungovalo pouze jako dynastie. Mimochodem bez první světové by se rozpadlo ještě dříve, neboť v r. 1917 končily dohody mezi Rakouskem a Uherskem o měně, rozpočtu atd.

Účastí v první světové válce se Rakousko Uhersko dokonale zkompromitovalo. Kvůli prkotině miliony mladých mužů držet čtyři roky hladové v zákopech.

+3/0
18.10.2013 11:09

O43n16d45ř70e97j 90K14o53l72á19ř 1233865363161

Národní sebeuvědomování v Evropě tehdy dělalo pěknou paseku. Monarchie (ve stávající podobě) byla opravdu těžko udržitelná (nejen díky tomu pánovi, co měl rád uniformy), což bylo zejména v kontrastu s Karlovou naivitou.

0/−1
18.10.2013 13:22

J78i35ř57í 68Ř33e55z81n85í18k 7484645788319

Taky pana prezidenta Havla přímo obdivuji. Od něj jsem se naučil, co to je držet slovo. Nejprve prohlásil, že nebude usilovat o navrácení zestátněněho majetku jeho rodiny, aby pak jaksi pak o něj požádal  a předal své ženě. A zřejmě také pomohl panu Schwarzenbergovi.

+1/0
18.10.2013 11:03

J61i39ř92í 98K68o61d18ý72d92e14k 7790130556543

Autorovi bych doporučil místo nestřízlivého obdivu k TGM i studium kritičtějších pramenů. Musím vzpomenout na našeho asi největšího odborníka na dějiny 1. republiky a to pana Antonína Klimka. Jeho knihy Boj o Hrad nebo Vítěz, který prohrál jsou opravdové skvosty.

+3/0
18.10.2013 10:35

A21n44d24r60e42j 83R73u44š67č33á86k 6627667924614

Děkuji za tip, v listopadu jedu do Čech, zkusím si to sehnat.

0/0
18.10.2013 10:36

J30i36ř31í 43K22o82d91ý43d26e24k 7270730976163

Není zač. Mně je třeba proti mysli, aby za bytostného demokrata byl prohlašován někdo, kdo prokazatelně vyvíjel nátlak na justici během tr. řízení proti odpůrcům TGM. Třeba známá zinscenovaná causa pro-sovětského špionství čes. generála R. Gajdy. Stejně tak tragický byl od TGM (a vlastně celé tehdejší politické reprezentace té doby) vztah k třímilionové německé menšině, kterou ostatně při vyjednávání o uznání ČSR zamlčeli. I idea "Čechoslováka" byla zcestná. Jinak víceméně souhlas - vznik ČSR byl pro mě chybný krok.

+3/−2
18.10.2013 10:42

A53n87d29r98e36j 73R73u33š13č45á46k 6877937344744

Zcela s Vámi souhlasím a ještě bych přidal postoj k Polsku a zejména k otázce války polsko-bolševické. O německojazyčné menšině samozřejmě nemá smysl hovořit, tam byla jeho vina zcela jasná. Nejsem nekritickým obdivovatelem Masarykovým, řekněme si otevřeně - s jeho vizí státu nesouhlasím takřka zcela - ale v článku mi šlo o to poukázat na to, že byť měl hodnoty, s nimiž nesouhlasím, sama existence těchto hodnot dokázala držet republiku pohromadě, mimo jiné díky tomu, že vládl jako monarcha, čili jako neutrální symbol a morální arbitr. Problém dnešní republiky vidím právě hlavně v tom, že je tak materialisticky-technokratická, že přežívá jen díky tomu, že ji nikdo jiný spravovat nechce. To je podle mě její principiální rozdíl proti masarykovskému období první republiky.

0/−1
18.10.2013 10:46

J81i98ř50í 78K41o82d53ý80d22e42k 7380520806433

Já příliš nesouhlasím. Podle mě relativně slušné fungování 1. republiky bylo zapřičiněno zděděním infrastuktury a celého byrokratického aparátu po R-U. Stejně tak lidé měli výchovu a vzdělání z té doby. Postupem času vše začalo uvadat, ČSR byla jednou z nejpostiženějších zemí Velkou hospodářskou krizí. Politikaření, úřednické vlády ve větší míře než malé, ovlivňování soudů, korupce při zadávání státních zakázek - zejména armádních, podvody s lihem - nepřipomíná Vám to něco?:-)

+2/−1
18.10.2013 10:52

A27n66d98r45e61j 90R42u74š47č93á34k 6567627964394

Souhlasím s Vaším hodnocením, ale podle mě se to nevylučuje. Nebýt aspoň nějaké ideje za první republikou, ten úpadek by přišel mnohem rychleji a byl by mnohem hlubší. Stačí se podívat, jak rychle šlo ke dnu například Řecko či Výmarská republika, byť tam šlo o smrtící poválečné sankce, ale na ekonomiku měly podobný vliv, jako zlodějna na tu současnou. A propos toho politikaření a tak dále - bohužel připomíná :-)

0/−1
18.10.2013 10:59

J75i45ř13í 48Ř91e48z44n74í57k 7364105698449

Ten byrokratický aparát selhal za WWI, kdy nedokázal zorganizovat ani tak relativně jednoduchou úlohu, jakou bylo zásobování obyvatelstva základními potravinami, a samozřejmě také dalšími komoditami (uhlí, chleba).

+2/0
18.10.2013 11:15

J47i86ř92í 45K31o52d69ý28d79e87k 7570720826483

Za to v jiných státech Velké války měli lidé nacpané pupky k prasknutí... Od Moskvy až po Londýn.

+1/−1
18.10.2013 11:20

J34i13ř83í 16Ř36e89z82n81í66k 7924485418509

Ano, lze souhlasit s tím, že relativně jednoduchou úlohu řešení základních potřeb lidí nezvládl tehdy žádný válčící stát. Proto se pak historie j po WWI odvíjela, jak se odvíjela.

0/0
18.10.2013 13:02

J78i31ř34í 87K34i90n72d39l 2988177403217

Pane Kodýdku, naprostý souhlas. Je vidět, že se zajímáte o historii. Tím nechci říct, že T.G. M neuznávám, ale není třeba z něj dělat boha.

+1/0
18.10.2013 11:43

O41n54d68ř57e64j 24K90o28l65á94ř 1503535523931

Ostatně Masaryk sám uvažoval o diktatuře (alespoň pro začátek). A tehdejší Masarykův "Hrad" byl na rozdíl od Havlovi tolik vyčítaného silného "Hradu" daleko silnějším a rozhodně  nedemokratičtějším hráčem.

Na druhou stranu lze snad Masarykovi věřit, že se do prezidentství nijak netlačil, ovšem šance na prosazení Beneše, případně svého času též Švehly, byly minimální (v prvním případě naštěstí).

0/0
18.10.2013 13:17

O43n53d64ř15e36j 51K81o21l28á48ř 1583635683481

Je to paradox, že Masaryk, člověk bytostně protimonarchistiský sám roli monarchy (byť neformálně, nikoli však nevědomě) přijal. Vcelku souhlasím s hodnocením Beneše, jestliže se však Masaryk zasloužil o to, aby republika držela pohromadě, nebyla to jen jeho zásluha. Měl štěstí na geniálního muže dialogu a kompromisu, uklidňujícího vášně: Antonína Švehlu.

0/0
18.10.2013 10:20

A91n75d93r14e76j 74R25u58š38č22á18k 6377337504324

To bezesporu, ovšem dost pochybuji, že by bez TGM republika mohla existovat tak, jak existovala, a to přes lidi jako byl Antonín Švehla či bez, co pravda, ne zrovna muže kompromisu, ale jinak schopného ministra financí, Aloise Rašína. Obyvatelstvo nebylo na republiku zralé, proto ta republika s koncem Masarykovým špatně skončila - něco jiného by bylo, kdyby byla republika vyhlášena samotnou monarchií, či kdyby se o ní alespoň hlasovalo v referendu. Založení ČSR bohužel tak trochu připomíná vznik Severokyperské turecké republiky, pouze s tím rozdílem, že ČSR mezinárodní společenství uznalo. A stát, který se zrodil z trucu, bez zděděné kontinuity, nemá-li nějakou vyšší ideu (zde dočasně suplovanou Masarykem), chtě nechtě špatně skončit musí.

0/−1
18.10.2013 10:31

J23a35r82d44a 81C95h38o84v44a12n13e68c 6581425493189

Vaše názory jsou zcela zjevně ovlivněny nedostatečnou znalostí reality českých zemí před světovou válkou.

+2/0
18.10.2013 11:44

A16n60d31r79e72j 28R56u49š74č28á27k 6947357914274

Jako například? Co tak hrozného se v českých zemích před první světovou válkou dělo?

0/−1
18.10.2013 11:52

J24a58r70d95a 35C32h80o34v65a94n46e18c 6681745703569

Například Češi a Němci v Praze spolu asi padesát let vůbec nemluvili. To je jen jeden střípek z mnoha...

+1/0
18.10.2013 15:49

J71i10ř30í 72Ř28e51z49n16í36k 7934175778219

Náhodou měla vyšší ideu, vytlačit Němce (vyšší porodností) z české kotliny, což se povedlo.

0/0
18.10.2013 13:05

A18n19d85r53e10j 70R53u81š82č78á95k 6237767804474

... a na jejichž místo přišli byclet nacionalističtí a komunističtí zločinci a vrazi následováni masami neintegrovatelných imigrantů ze zaostalých částí východní Evropy, kteří neuměli žít v industriální společnosti. Tomu říkáte výhra? Tomu říkáte "povedlo"?

0/0
18.10.2013 13:13

J79i98ř56í 70Ř94e39z29n27í92k 7844515548849

Nemluvil jsem nic o výhře. Ale ty komunisty jsme mít museli, jak prase drbání, kdo jiný by tak perfektně uměl zamaskovat fakt počešťování (tedy zbavení Němců a Schwarzenberga) majetku) nějakou tou socializací a kolektivizací, aby to tak nebilo do očí. A uplynulo 40 let a majetek Němců, kolaborantů a zrádců jsme si rozdělili mezi sebou, každému podle jeho zásluh.

0/−1
18.10.2013 19:42

2262531405582

To myslíte vážně?

+1/0
18.10.2013 21:35

J27i35ř27í 60Ř65e84z12n98í34k 7284275478929

A proč ne?

0/0
18.10.2013 22:31

O32n37d72ř34e88j 24K17o30l49á94ř 1783895673591

E. Beneš na Staroměstském náměstí 16. května 1945: 

„Bude třeba (…) vylikvidovat zejména nekompromisně Němce v českých zemích a

Maďary na Slovensku, jak se jen likvidace ta dá v zájmu jednotného národního státu Čechů a Slováků provést.“

0/0
18.10.2013 13:29

J24i29ř98í 95Ř66e35z65n63í58k 7554295298439

Tomu se říká pokračování politiky jinými prostředky, když ty první selžou.

0/0
18.10.2013 19:37



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.