Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

listicka z liskova

Norové x Švp

0/0
16.2.2012 3:10

dluhousek z narodni fronty

tady je znalcu na polske zemedelstvi

az na to ze podminky vyjednane do eu tam dostaly ultrapopulistu leppera a nadava se tam na tu nicici eu jeste vic nez u nas. ale voni tomu nerozumej

karma pane ruscaku

0/0
12.2.2012 20:53

vit.kucik

Máte příjemně věcný, vyvážený, racionální styl...

... jakým píšete a argumentujete. To je opravdu osvěžující. Jen tak dál, přeji Vám ve zdejších internetových vodách hodně zdaru a neochvějné trpělivosti... :))

+5/0
12.2.2012 13:31

assco

a dalsi karma

je radost vas cist

. Pozdrawiam :)

+1/0
12.2.2012 12:51

Tramp_007

Švédsko-norská a

Norsko-švédská nevraživost je známá. Ve švédských vtipech namísto hloupého policajta, jak je zvykem v česku, vždy figuruje Nor.  Jak je to v norských vtipech nevím. Do Norska jezdíme jenom do hor. Ovšem ta nevraživost nijak nebrání hromadným nákupním nájezdům Norů do švédského pohraničí.

+1/0
12.2.2012 12:45

drummond74

S Fondem Global nemáte pravdu

Vláda smí použít až 4% všech příjmů z prodeje ropy/zemního plynu, což vzhledem k objemům produkce obou surovin (Norsko je 2. největší exportér zemního plynu a osmý ropy na světě), není zcela zanedbatelná částka. V roce 2008 a 2009, když byla finanční krize a vláda potřebovala stimulovat domácí produkci, odsouhlasili si překročení této 4% hranice. Zbytek jde do vladního penzijního fondu Global. S otřesy na finančních trzích, kterým logicky fond není imunní, je v Norsku poměrně živá debata - jdouci daleko za rámec FrP - využívat více než ony zmíněná 4% a využít (zhodnotit) je lépe než ve fondu, a totiž narvat je do výstavby infrastruktury, posílení pozic na Dalekém severu, vědy, výzkumu, technologií apod. Nad rámec výše uvedeného s boomem ropného sektoru rostly například platy napříč všemy sektory. Driving force za celkovým nesmírným vzestupem Norska a s tím spojeným sebevědomím tohoto národa stojí především ropa. Toto sebevědomí má zase druhotně vliv na řadu dalších věcí...

+2/0
12.2.2012 12:22

vavil

Díky

+2/0
12.2.2012 11:56

kram.bigbloger.lidovky.cz

Pozdrav z Londýna

Zdravím, díky za odpovědi. Zajimave. Jako námět na další zkuste prosím ještě objasnit několik dalších věci 1) jaky byl ekonomicky vývoj Norska, který způsobil, že zeme ma přebytky a neni zadlužena, 2) bankovnictvi a finanční sektor - je to podobne jako v UK, že banky jsou domácí a tím padem (narozdíl od ČR) je jejich expozice vůči Euro nižší?

0/0
12.2.2012 11:48

drummond74

Re: Pozdrav z Londýna

Je to především díky ropě a plynu, jestliže si země dokáže dát stranou na horší časy téměř 11 bilionů Kč (aktuální hodnota fondu Global je 3 413 419 712 996 NOK) za 14 let, tak nějak logicky si nepotřebuje půjčovat. Není to však jen ropa, Norové jsou například poměrně dobří ve zbrojním průmyslu a jakoliv by to do nich málokdo řekl, jsou v první desítce exportéruzbrojníhoprůmyslu. A v neposlední řadě je to rybolov, který stále tvoří substantivní podíl na HDP země, ačkoliv dnes již zaměstnává cca jen 1,5% populace. Rovněž je třeba brát v potaz, že Norsko je v podstatě maličkou zemí, když letos očekávají, že počet obyvatel dosáhne 5 milionů.

Bankovní sektor je smíšený, tj. buď místní nebo řekněme skandinávský (dánské a švédské matky), expozice vůči euru tam pochopytelně je, ale není zas tak dramatická. Norsko si však vlastní bankovní krizí prošlo v 90. letech, od té doby mají banky přísněji regulovány.

0/0
12.2.2012 12:57

Edmund Černá Zmije

Tohle je mnohem lepší článek než minule

díky za zajímavý pohled na detaily Norského způsobu života, jejich problémů i způsobu uvažování.

-

Pokud s něčím nesouhlasím, tak je to opět váš pokus komentovat dění v ČR, konkrétně české zemědělství. Víte, v rámci přístupových smluv k EU si každý stát vyjednal jakési kvóty, které omezují zemědělskou produkci. Polsko a Maďarsko, jako zemědělsky zaměřené země, si vyjednaly něco úplně jiného, než to co vyjednali naši zástupci pro naše zemědělce. Pokud tedy porovnáváte naše a Polské zemědělce, jako by fungovali na nějakém svobodném celoevropském trhu, dopouštíte se naprostého nepochopení naší situace. Za problémy českého zemědělství nemohou čeští zemědělci, ale především čeští politici, kteří vyjednávali podmínky pro vstup do EU.

-

Pokud tomu chcete věnovat čas, možná by vám něco řekla následující příručka: http://www.fajmon.eu/cze/kniha.php?ID=362

0/0
12.2.2012 11:43

kram.bigbloger.lidovky.cz

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Sorry, už jen to, že použijete omluvu pana Fajmona (europoslance ODS), že za stav českého zemědělství mohou politici. Ano a tím souhlasím a take jsem tomuto politikovi na jeho blog kdyz brecel, jak EU zničila česky cukr, dal jednu konkretni otazku, na niz jakožto každy klasicky ODS politik neodpověděl. A co jste pane europoslance za ODS udělal v té věci vy? Nic takova byla odpověd mlcenim jelikož cesti europoslanci si sice umi hezky stěžovat na blogu, ale nějak se zapomínají pochlubit tím co v dane věci delali sami. A az tedy v EP budou sedět lidi co místo psaní blogu na Idnes tam opravdu budou hájit zájmy ČR a budou o sve cinnosti refrerovat pak na tom bude ČR lepe. Stěžovat na blogu si umi každy Franta z Horní Dolni, takhle zástoupeni ČR v EP vypadat nema.

+2/0
12.2.2012 11:56

Edmund Černá Zmije

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

To jem čekal. ;-D

-

Já tu neobhajuji pana Fajmona ani jiné politiky. Pan Fajmon sedí v EP a má přehled o tom, jak na tom naše zemědělství v rámci EU je. Sedí v zemědělském výboru EP. Proto jsem uvedl odkaz na jeho text.

-

Pokud máte něco konkrétního k mému hodnocení pozice našeho zemědělství, napište to přímo, nesnažte se to udělat přes osobu pana Fajmona, nejsem jeho mentor, jen jsem použil jeden odkaz na jeden jeho dokument. Pokud máte něco proti tomu dokumentu, napište výhrady proti tomuto dokumentu. Vynechte ale z toho osobu pana Fajmona. Díky.

+1/0
12.2.2012 12:06

kram.bigbloger.lidovky.cz

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Vážený pane, byl jste to Vy, kdo jako argument použil odkaz na stránky p. Fajmona. Já jen reagoval na to, že tento pan EP díky svému blogu neni tím komu bych v těchto věcech věřil.

+1/0
12.2.2012 13:28

Edmund Černá Zmije

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Rozumím, fakticky nemáte proti odkazovanému textu nic, jedná se pouze o výhrady proti osobě pana Fajmona.

0/0
12.2.2012 13:36

Emiliano Zapata

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Nechtěl byste nám to zničené zemědělství doložit nějakými konkrétními údaji? Ať jsem hledal jak hledal, nic jsem nenašel.

0/0
12.2.2012 12:05

Edmund Černá Zmije

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Co myslíte pod pojmem "zničené zemědělství"? To není můj slovník, tak netuším, co máte na mysli.

-

O podmínkách přistoupení k EU si můžete přečíst kdekoli, o kvótách a podobných věcech. Dopady jsou vidět na výkonech zemědělství, v minulém týdnu například byla uvedena informace, že polovina vepřového je dovážena. Nevím ale co jste hledal, takže vám ani neporadím, kde byste to mohl najít.

0/0
12.2.2012 12:16

Emiliano Zapata

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Tak o těch jeho problémech.

0/0
12.2.2012 12:18

Edmund Černá Zmije

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Jako obecně? Mám dokázat, že naše zemědělství má problémy? To snad ví každý, kdo jen trochu sleduje situaci, včetně autora článku, který to vidí až z Norska. Jen se neshodneme na příčinách těch problémů.

+1/0
12.2.2012 12:24

Emiliano Zapata

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Ano jako obecně. Pokud něco tvrdím, není na škodu to nějak doložit. Obzvláště tam, kde se to dá jednoduše vyjádřit čísly!

0/0
12.2.2012 14:38

Edmund Černá Zmije

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Protože nikomu se nechce dokazovat evidentní věci. Zkuste tedy prostudovat čísla v tomto dokumentu. Pro názornost jsou tam i grafy.

http://www.czso.cz/xb/redakce.nsf/i/zemedelstvi_jihomoravskeho_kraje_stav_hospodarskych_zvirat_v_dlouhodobem_pohledu/$File/Zemedelstvi_JMK_ZV.pdf

0/0
12.2.2012 15:02

Emiliano Zapata

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Ale zemědělI když z grafu je patrné, že pokles začal dávno předtím. To bylo způsobeno čím?

0/0
12.2.2012 15:04

Edmund Černá Zmije

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Mohl bych vám vyprávět vše, co se v této zemi za posledních několik desetiletí dělo, ale napřed se zeptám: odkud jste přiletěl? Nebyl jste tu? Máte amnézii? Nebo je vám tak málo let, že si devadesátá léta nemůžete pamatovat? 8-o

-

Nerad bych tu suploval školní výuku, pedagogem jsem nikdy být nechtěl.

0/0
12.2.2012 15:18

Emiliano Zapata

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Pamatuji si je dobře, takže vím, že nikoliv EU je příčinou, ale naše skvělá transformace z let devadesátých.

0/0
12.2.2012 15:21

Edmund Černá Zmije

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Takže si možná vzpomenete, že v devadesátých letech se na zemědělství podepsaly i tyto faktory:

- narovnání cen: za socialismu byly ceny zemědělských výrobků pevně stanoveny, bez ohledu na jakékoli ekonomické souvislosti

- restituce: družstva musela vracet půdu i majetek, násilím zrekvírované soukromým zemědělcům v 50. letech

- otevření se konkurenci: náš trh se otevřel konkurenci okolních zemí, ovšem EU svůj trh chránila.

Myslím, že tahle země od roku 1990 nedokázala své zemědělce nikdy účinně chránit před zahraniční konkurencí, a vstup do EU tento stav zafixoval.

0/0
12.2.2012 15:37

Emiliano Zapata

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Jak se restituce projevily na celkové zemědělské produkci?

0/0
12.2.2012 15:41

Edmund Černá Zmije

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Negativně.

-

Já fakt nevím, o co vám jde. Ptáte se na obecně známé věci jako malé dítě a když vám jednu otázku odpovím, hledáte pokádáte další a další. Nejprve jste nevěřil, že naše zemědělství klesá, pak jste chtěl znát příčiny a pak chcete důkaz že tyto příčiny jsou skutečně příčinami poklesu. Tohle mě nebaví, zkuste namísto věčných otázek přinést vlastní názory a podložte je argumenty. Ať se tohle vyučování neználka změní na dialog.

0/0
12.2.2012 15:53

Emiliano Zapata

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Chci abyste svoje tvrzen něčím doložil. Ne jedním údajem, který vám vyhovuje!

0/0
12.2.2012 15:56

Edmund Černá Zmije

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Takhle se nedá vést diskuze. Nikdo vám nikdy nebude ochoten dokládat každou samozřejmost. Vždycky byste mohl pokládat další a další dotazy a požadovat dodatečná vysvětlení, nikdy by to neskončilo. Pokud si myslíte, že jsou věci jinak, než říkám, tak to vyvraťte.

+1/0
12.2.2012 16:07

Emiliano Zapata

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Takže nic.

0/0
12.2.2012 16:14

Edmund Černá Zmije

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Myslel jsem si to. :-)

0/0
12.2.2012 16:19

Emiliano Zapata

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Jako třeba tady:

http://issar.cenia.cz/issar/page.php?id=1568

0/0
12.2.2012 15:57

Emiliano Zapata

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

A jihomoravský kraj není ČR.

0/0
12.2.2012 15:06

Edmund Černá Zmije

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Pokud si dokument nedokážete ani otevřít a přečíst, potvrzuje se, že je zbytečné vám ho vyhledávat. ;-D

-

Uvnitř jsou samozřejmě i čísla za celou republiku.

0/0
12.2.2012 15:11

Emiliano Zapata

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Ale já jsem si ho otevřel a našel jsem na příslušném webu i jiné dokumenty. Nicméně zemědělská výroba jako celek spíše stagnovala, ovšem ostatní odvětví výrazně rostly. Například průmysl, který se podílí na HDP mnohem významněji.

0/0
12.2.2012 15:42

Edmund Černá Zmije

Re: Tohle je mnohem lepší článek než minule

Zemědělská výroba se rozděluje na živočišnou a rostlinnou. Živočišná výroba u nás od roku 1990 trvale klesá. U rostlinné se negativně mění její skladba, pěstujeme stále více průmyslových plodin. Dovážíme stále více potravin. Pokud tomu nevěříte, dohledejte si to sám. :-P

-

Průmysl roste. Ano, ale co to má společného s problémy v zemědělství? 8-o Akorát snad to, že lidi ze zemědělství odcházejí dělat do průmyslu.

0/0
12.2.2012 15:59

tnx

Zemedelstvi

Pekne. Az na to zemedelstvi. Polsko si dokazalo vyjednat jine podminky v ramci zemedelske politiky. Zastupci CR nedokazali vyjednat prakticky nic. Jen se automaticky zavadi hlouposti, ktere EU vymysli, jako pestovani dotovane repky pro ucely niceni motoru a zvysovani celkove spotreby fosilnich paliv, ktere padnou za obet tomu, aby se z repky mohla stat prisada paliva.

0/0
12.2.2012 11:30



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.