Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč tolik českých intelektuálů brání Barnevernet?

Po skandálním rozhodnutí Fylkesnemndy o nucené adopci a zbavení rodičovských práv se opět vyrojila spousta článků obhajujících norský systém; společné měly hlavně jedno: jejich autoři zcela evidentně nevěří ve svobodu jednotlivce.

Jako červená nit se skrze všechny tyto články vine následující logika: Norsko je vyspělejší (ehm ehm, pozn. aut.), proto vše, co dělá jinak, než Česko, je lepší, než jako to dělá Česko. O případu nevíme nic (ehm ehm, pozn. aut.) na to, abychom mohli říct, že Neomylné Norské Úřady udělaly chybu. Česko zažívá protinorskou hysterii, ve které jde víc o národní vášně, než o konkrétní děti, a důkazem zaostalosti Česka je, že mu jde o rodiče víc, než o děti.

 

Tohle jsou v kostce argumenty, které vyšly na Aktuálně.cz, Neviditelném psu, leckterém blogu na iDnes.cz, o té žumpě, kterou provozuje pan Šafr s paní Elšíkovou radši ani nemluvě. Opakovat jim donekonečna, proč o tomto daném případu nemají pravdu, by bylo házení perel nečistým zvířatům; pokud by chtěli vědět, v čem se mýlí, byli by si to dávno našli. Můj blog, a nejen ten, je neprůstřelných informací o norském systému sociálně-právní ochrany dětí plný, a není zdaleka sám, takže výmluva na to, že o tom, jak systém funguje, „nic nevíme“ je lichá.

 

Ale budiž, připusťme, že argument „o konkrétním případu nic nevíme, proto nemůžeme předpokládat, že norské úřady udělaly chybu“, se dá kdykoliv použít ke smetení diskuse se stolu, proto nebudeme řešit případ paní Michalákové, a podíváme obecně na to, oč tu jde.

 

Nejde totiž o nic menšího, než o spor o charakter vztahu stát – občan, popřípadě občan – rodina – stát. Nebudu lhát, když řeknu, že se ideálu mých ideových oponentů v tomto sporu bojím více, než al-Káidy, Islámského státu, Ruska a všech uprchlíků dohromady, a to z dobrého důvodu.

 

Stát v pojetí velké části českých intelektuálů je něco jako hodný tatíček, který, funguje-li dobře, koná dobro a snaží se o to, aby se jeho občané měli dobře. Tomu nasvědčuje také jejich argumentace – „děti nejsou vlastnictvím rodičů, patří samy sobě!“ – říkají. Ale nedoplňují už tu druhou část věty: děti, jsou-li neplnoleté, nejsou za sebe zodpovědné, nemají tudíž z logiky věci stejná práva, jako dospělí. Nemohou o sobě rozhodovat samy. Sebere-li stát děti rodičům, pak o nich rozhoduje stát. Představa, že rozhoduje-li o dětech stát, je to asi takové, jako rozhodují-li o sobě děti samy, je nejen podobně naivní, ale hlavně podobně nebezpečná, jako představa, že znárodněný majetek patří a slouží všemu lidu.

 

Přinejlepším totiž dítě, o jehož osudu rozhoduje stát, je „vlastnictvím“ státu, přistoupíme-li na argument, že rodičovská zodpovědnost, se kterou se nutně pojí i vybírání za dítě, co je pro něj dobré, je „vlastnictvím“. A abychom pochopili, co je s takovým principem špatně, musíme pochopit, co je stát.

 

Představte si situaci: letíte letadlem, nemáte ani zbla ponětí o tom, jak se letadlo pilotuje. Najednou se dozvíte, že jak kapitán, tak kopilot, jsou bývalí kriminálníci, kteří obzvlášť sadistickým způsobem zavraždili spoustu lidí, mají za sebou historii propadnutí náboženskému i politickému fanatismu a tolik zločinů, že je pomalu ani nestačíte spočítat. Tihle lidé vám do rádia říkají: „Nebojte se, my vás bezpečně dopravíme do cíle, my jsme se totiž polepšili, víte?“ A pro tohle tvrzení máte pouze jejich slovo a víru v to, že „někdo“ zajistil, že nepolepšený kriminálník by se na takovou pozici nedostal. A takový je zhruba vztah státu a občana.

 

Naše životy, coby životy v civilizované společnosti, jsou závislé na tom, aby existoval stát; aktér, který má monopol na legitimní násilí, který za nás dělá to, co, kdybychom si měli dělat sami, by bylo příliš nákladné, nebo nemožné, zatímco vydržujeme-li si stát a odevzdáme-li mu část své suverenity, budeme z toho mít prospěch. Proto máme silnice, železnice, zdravotnictví, elektřinu, hasiče, policii, justici, armádu a podobně. Jenže nesmíme zapomenout na to, co stát definuje: je to aktér s monopolem na násilí, to je jeho nejniternější podstata.

 

Ne, to není chyba státu, to je důvod, proč ho máme. Ovšem každý monopol má tendenci být dříve nebo později zneužit a násilí je vždy špatné; pouze tím, že jsme se dohodli, že instituce, která nás reprezentuje, jej bude provádět místo nás na základě určitého klíče, na němž jsme se dohodli (zákony), jsme omezili jeho škodlivost. Snaha zneužívat moc je vyloženě zakódovaná v genech každého státu, včetně toho norského. Počítačovou terminologií řečeno: to není bug, to je feature.

 

Základním stavem státu tedy není absolutní dobro pro celou komunitu, ale naopak: tyranie, bezpráví a rozhodování těch s nejostřejšími lokty na úkor všech ostatních; to je totiž stav, který se v lidském společenství nastolí sám od sebe, neexistují-li žádná pravidla. Podobnost s organizovaným zločinem není rozhodně náhodná. Existuje pouze jeden aspekt, který odlišuje státní správu od organizovaného zločinu: zatímco na jednom území může fungovat více navzájem si konkurujících mafií, stát má na daném místě monopol na prosazování své moci. Demokratické státy pak jsou vylepšené o to, že si uvědomují, co je stát zač, a proto Ústava, popřípadě (ústavní) zákony stanovující lidská práva a svobody, se snaží zařídit, aby se na vrchol dostali ne nutně ti největší grázlové, ale lidé, s kterými je ochotná, coby s vlastními reprezentanty, žít většina lidí na území, které stát ovládá. Moderní demokratický stát pak zároveň dává ještě jistotu menšinám, že nebudou-li nikoho ohrožovat, většina je nechá na pokoji. A takové instituci by mnozí čeští intelektuálové nejradši svěřili do péče děti, malé, bezbranné, lehce ovlivnitelné bytosti.

 

Z důvodu neopakovatelných historických příčin existuje pouze jeden stát, který si tuto problematickou podstatu vlastní existence uvědomuje, a tím je Spolková republika Německo se svou Ústavou (Grundgesetz) a Ústavním soudem v Karlsruhe (Bundesverfassungsgericht), který neváhá státní správu kdykoliv klepnout přes prsty, případně kdykoliv svrhnout se stolu jakýkoliv zákon, který by odporoval Ústavě, která už sama je napsaná tak, že s pokusy o zneužití moci přímo počítá. To neznamená, že by Německo bylo státem, jehož hybnou silou je dobro, pouze Německo kvůli natolik extrémní zkušenosti, jakou byla Třetí říše, si uvědomilo, v čem spočívá ta nejniternější podstata zločinů, které se staly – v samotné definici státu. Němci vědí, že nebude-li stát kontrolován a bude-li vůči němu panovat bezmezná důvěra, skončí to bezprávím. Bohužel, a to je snadno ověřitelný fakt, naprostá většina Norů tohle nechápe, a proto Norsko je, jaké je.

 

Rozdíl mezi Českem a Norskem, a tím, proč je tato kauza vnímána z obou stran jinak, tak není, jak se mnozí mylně domnívají, ani tak ve „vyspělosti“, jako spíš v tom, že Češi naštěstí stále ještě vědí, co stát dokáže, není-li nad ním dostatečná kontrola. Pokud jde o to, proč paní Michaláková případ medializovala – což také bohužel mnozí považují za příklad její sobeckosti – její rozhodnutí vychází právě z této zkušenosti, kdy člověk ví, že semele-li ho kafkovská mašinérie, jediná spravedlnost spočívá v tom, když se státu připomene, kdo tady vlastně vládne (občané) a kdo má dodržovat pravidla stanovená občany skrze volby (stát).

 

Ještě bych se rád pozastavil u toho argumentu, že „rodič nevlastní své vlastní děti“. Ne, nevlastní, ale protože je za ně zodpovědný, má právo na to, sám interpretovat, co je pro jeho děti nejlepší. Hranice toho, co by mělo být dovoleno a co už nikoliv by měla být stanovená pouze a jen trestním právem, tedy cokoliv, co rodiče s dětmi dělají, a není to trestné, musí být dovolené a nikdy nesmí dojít k tomu, že do toho bude stát strkat svůj všetečný nos. Budou-li například katoličtí rodiče chtít vychovávat dítě na katolíka, není možné, aby jim stát řekl, že to není v jeho nejlepším zájmu a aby jim to zakázal (tím nechci říkat, že v Norsku někdo zakazuje vychovávat děti na katolíky, jde o obecný příklad). Je čistě a jen v moci rodičů, jak a v jakých hodnotách budou své děti vychovávat. Ano, důsledkem toho je, že až dospějí, budou se od sebe lišit, budeme tu mít mnoho lidí, kteří nejsou stejní, kteří neměli stejnou startovní čáru. Chápu, že mnohé levicové spoluobčany taková představa pobuřuje, ale to je život, smiřte se s tím. Nikdy nelze dosáhnout stejných podmínek pro všechny, nechceme-li se tedy uchýlit k tyranii.

 

A to je právě důvod, proč se našich intelektuálů, kteří se zastávají Barnevernu, tolik bojím: oni zcela evidentně takovou tyranii chtějí. Tyranii dobra, tyranii, která vás udusí samou láskou, jakmile budete chtít mít vlastní zodpovědnost, vlastní rozum. To je totiž celý princip, na kterém stojí Barnevernet – že stát ví lépe, než rodič, co je pro jeho dítě dobré. A v tom spočívá právě jádro celého tohoto sporu, to je důvod, proč ten spor budí tolik emocí. Už dávno v něm nejde jen o Denise a Davida. Jde o to, čím je pro nás stát, čím je rodina a kým je občan, coby jednotlivec. Každý, kdo se staví na stranu norského systému, principiálně věří, že stát je zodpovědnější, než jednotlivec.

 

Ať se k tomu každý postaví, jak chce, ale mně je tahle představa z duše odporná a proto budu dělat vše, co je v mých silách, aby tito lidé nikdy, přenikdy, neměli moc, kterou mít chtějí.

Autor: Andrej Ruščák | čtvrtek 8.10.2015 9:30 | karma článku: 47,87 | přečteno: 19154x
  • Další články autora

Andrej Ruščák

Babišova snaha o "potravinovou soběstačnost"? Chudoba pro všechny.

V Norsku je z domácí produkce, kvůli protekcionismu, kolem 40 % potravin v supermarketech. Výsledek je oligarchizace celého potravinového řetězce, vyloučení živnostníků a menších firem a totální oligopol v podobě velkých koncernů.

28.5.2020 v 12:36 | Karma: 31,74 | Přečteno: 1831x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Opozice se musí konsolidovat - už je nejvyšší čas

Je nejvyšší čas na konsolidaci opozice. To, že bude pro mnohé demokratické politiky problém odpískat vlastní "samostatný" projekt, není z hlediska budoucnosti naší země podstatné.

10.5.2020 v 17:41 | Karma: 17,96 | Přečteno: 792x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Podstata vězení obnažená na kost

Norsko spustilo ve věznici v Haldenu přesně před deseti lety experiment. Ty nejtěžší zločince zavírá do vězení, které je záměrně tak humánní, jak je to jen možné.

20.4.2020 v 22:17 | Karma: 40,24 | Přečteno: 4898x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Dnešní maskulinita je do značné míry toxická. Ale tradiční není ani náhodou

Ačkoliv jsem si vědom toho, že fakt, že se o firmě Gillette bude mluvit, je přesně důvod, proč kontroverzní reklamní kampaň rozjeli, otevřeli tím ve společnosti téma, které je potřeba adresovat a rozebrat.

21.1.2019 v 10:07 | Karma: 29,45 | Přečteno: 2636x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Ohrožují nás konzervativci, progresivisté, obě skupiny najednou, nebo snad nikdo?

Jan Moláček publikoval v Aktuálně.cz velmi dobrý text na téma příkopů v naší společnosti a zabývá se tím, které jsou prospěšné a které nikoliv. Pojďme se ovšem podívat na to podstatné – kde se ty příkopy berou.

26.6.2018 v 13:05 | Karma: 27,80 | Přečteno: 1929x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Když musí normální lidi a normální chování chránit zvláštní zákon

V Utahu vstoupil v platnost dlouho očekávaný, leč zcela absurdní zákon, který nic nezakazuje, naopak výslovně říká, že je něco dovoleno a člověk, který to dělá, nesmí být stíhán ani nijak popotahován. Schyluje se k tomu i u nás?

29.5.2018 v 10:00 | Karma: 48,05 | Přečteno: 17061x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Přátelská rada pro „52 %“ jak vycházet se „48 %“

Vážení voliči Miloše Zemana, ať už byla vaše motivace pro tuto volbu jakákoliv – asi se moc nemýlím, když napíšu, že máte jistě plné zuby toho, jak vámi a vaší volbou média ostatní jenom straší.

16.2.2018 v 14:59 | Karma: 40,72 | Přečteno: 6192x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Návod pro 48 %, aneb jak vrátit liberalismus do české politiky

Navzdory tomu, že myšlenky, které jsem ve své filipice vůči „48 %“ uvedl, formuloval už Dale Carnegie před více než osmdesáti lety, byla jejich aplikace na prezidentskou volbu pro mnohé lidi překvapením.

31.1.2018 v 9:45 | Karma: 39,74 | Přečteno: 6013x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Ponaučení, která by si 48 % populace mělo z voleb vzít, ale nejspíš nevezme

Vyhrál Miloš Zeman. Nepřekvapivě. Můj tip v moment uzavření volebních místností, jak jsem ho napsal na Facebooku, byl 52:48 pro něj. Osmačtyřicet procent je totiž starý známý počet.

28.1.2018 v 14:30 | Karma: 48,40 | Přečteno: 57719x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Kdo chce moc, nemívá nic – dokonce ani v Británii ne

Kdybych věřil v karmu, tak bych asi řekl, že se v noci na dnešek ve Spojeném království rozdávala hromadně. To, co se stalo, je vyvrcholením dlouholetého sebeklamu o nekonečné důležitosti, a to na všech frontách.

9.6.2017 v 10:44 | Karma: 35,47 | Přečteno: 4689x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Jaké to je, být liberální patriot?

Z projevů pokrokářů to kolikrát vypadá, že být patriot a liberál se navzájem vylučuje. Že člověk nemůže být hrdý na to, odkud pochází. Nejlepší odpovědí na takové myšlenky je vlastní vyznání – a zde je to mé.

30.5.2017 v 13:05 | Karma: 30,33 | Přečteno: 1746x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Macronovo volání po reformě aneb jak vznikají české fake news

Emmanuel Macron prohlásil, že chce omezení pro vyslané pracovníky, aby nedělali nekalou konkurenci v zemi, kde pracují. Česká média to nepochopila a vytvořila fámu ve stylu „Macron nás ve Francii nechce“. Jenže to jsou fake news.

26.5.2017 v 16:08 | Karma: 36,55 | Přečteno: 4996x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Otevřený dopis premiéru Sobotkovi

Jsem naprosto pobouřen implikací ČSSD, že měsíční plat nad 50 tisíc hrubého znamená „bohatství“; ČSSD evidentně neví, jaké jsou v Praze cenové poměry. Návrh reformy se nedá chápat jinak, než jako válka vyhlášená Praze a Pražanům.

1.3.2017 v 8:00 | Karma: 47,51 | Přečteno: 18957x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

O norském antisemitismu

Zatímco ve většině západní Evropy za antisemitismem stojí místní levice maskující se odporem k Izraeli nebo muslimští přistěhovalci, v Norsku stále žije takový ten lidový antisemitismus, jehož v Německu zneužil Adolf Hitler.

20.2.2017 v 18:00 | Karma: 41,73 | Přečteno: 4793x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Jak učinit Česko opět velkým

„Velikost“ společnosti je věc ošemetná, protože má setrvačnost přesahující délku našich životů. Postavit bohatou a úspěšnou společnost lze, ale až pro naše vnoučata. A to pouze za určitých podmínek.

14.2.2017 v 15:00 | Karma: 40,15 | Přečteno: 4321x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Uprchlíci s iPhony a značkovým oblečením? Proč ne.

Jedním ze základních problémů debaty o uprchlících je, že lidé na Západě – tedy i v Česku – nevědí, kdo to uprchlík je, a také nemají úplně smysl pro proporce. Pojďme to uvést trochu na pravou míru.

30.1.2017 v 12:30 | Karma: 44,66 | Přečteno: 16435x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Rovnost, úcta a rovnoprávnost: malé posezení nad hodnotami

Myšlenka, že jsme si všichni rovni, je v dnešním pojetí nekompletní. Bez pochopení, že rovnost a společenské rozdíly se navzájem nevylučují, těžko dosáhneme skutečného altruismu: pomoci potřebným tak, aby se měli skutečně lépe.

18.1.2017 v 10:10 | Karma: 31,66 | Přečteno: 1754x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Kdo je tady rusofil?

Navzdory velmi reálné hrozbě ze strany Ruska se v Česku objevil fenomén, který, ač prvoplánově protiruský, Rusku naopak v dlouhodobém horizontu pomáhá.

29.12.2016 v 12:28 | Karma: 33,43 | Přečteno: 3483x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Co má dělat svobodná společnost, aby přežila?

Demokracie má v sobě zabudovanou vlastnost, bez níž fungovat nemůže, ale která ji snadno zahubí: její nepřátelé ji mohou snadno svrhnout pomocí jejích vlastních nástrojů – voleb či svobody slova. Přesto se demokracie může bránit.

23.11.2016 v 11:02 | Karma: 31,09 | Přečteno: 1960x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Návrat do svobodné země

V angličtině je následující rčení: to put my money where my mouth is. Vystihuje přesně to, co jsme učinili. Navzdory tomu, že mnozí nevěřícně kroutili hlavou, navzdory otázkám, proč, když jsme se tak dobře uchytili, odcházíme.

30.10.2016 v 16:30 | Karma: 45,68 | Přečteno: 11427x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 211
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6414x
Expert na evropské právo (EU a EEA) a evropskou politiku. Odkaz na LinkedIn
Autor analýz o Blízkém Východě na Dedeníku - http://www.dedenik.cz

***


');
//-->

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-73590340-1', 'auto');
ga('send', 'pageview');