Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Eugenika jednadvacátého století

Jeden by řekl, že po experimentech s eugenikou, které skončily nevýslovnými zvěrstvy typu holocaustu, se alespoň civilizovaný svět poučí a nebude v podobných šlépějích pokračovat dál. Když jsem před lety viděl film Gattaca, ujišťoval jsem se, že nacistická zkušenost nedovolí společnosti se do podobné dystopie dostat. Asi jsem se mýlil.

Současné tendence ovlivňovat svobodu lidí mít děti a mít je s kým chtějí, ovlivňuje poměrně výrazně jedna tendence jiné totalitní ideologie – té komunistické – a sice naprosté ignorování neměřitelných aspektů věci, hodnotí-li se „zájem dítěte“. Tak, jako komunisté ve svém ateistickém dogmatismu odmítali nejen existenci Boží, ale i význam jakýchkoliv dalších „neviditelných“ vazeb typu pečlivě vybudovaných dodavatelsko-odběratelských vztahů mezi majiteli firem, naivně se domnívajíce, že prosperitu firmy dává kapitalistovi pouze vlastnictví výrobních prostředků; ignorovali komunisté i význam pouta mezi rodičem a dítětem a jakékoliv výzkumy tímto směrem považovali za pavědu, protože člověk podle nich se narodil jako tabula rasa, kterou bylo možno jakkoliv převychovat. Tohle neuznávání biologické podstaty člověka a přirozených emocionálních vazeb je pro moderní levici typické i dnes – levicovým územ je, že vše je pouze sociálním konstruktem. Neexistuje ani dostatečně důrazný způsob, jak bych mohl vyjádřit svůj osobní hluboký nesouhlas s tímto způsobem myšlení.

 

Jedním z hlavních principů rodinné politiky dnešní doby je „nejlepší zájem dítěte“. Ačkoliv existuje víceméně oficiální hrubá definice z pera Výboru OSN pro práva dítěte, její nevýhodou je, že je zcela nezávazná. Každý stát, ba co dím, každý státní úředník tak může nejlepší zájem dítěte interpretovat zcela podle sebe. Problém nastává, když se tento zájem, tak, jako v Norsku, určí jako jediné kritérium práce sociálních pracovníků či určování, kdo bude mít péči o dítě. Na to, že se jedná o rozhodování o velmi důležité a citlivé věci je tak ponecháno poměrně hodně široké pole interpretace jednotlivcům, kteří případy posuzují. To je problém vzhledem k tomu, že mnohé společenské vědy jsou vysoce politizované, a to právě směrem ke směru, který se nazývá sociální konstruktivismus. V kostce jde o směr, který říká, že všechny naše charakterové vlastnosti i naši identitu určuje čistě a jen výchova; tihle lidé tedy věří, že jsou schopni z člověka, který pochází ze špatných či nuzných poměrů vychovat podobně rozvinutého člověka, jaký vychází z poměrů dobrých či bohatých. Že má teorie marxistický základ není třeba dodávat, tihle lidé mají za svůj cíl vytvoření takové společnosti, v níž by měli pokud možno všichni, když už ne stejný, tak alespoň podobný start.

 

To, k čemu v zemích, kde je podobná praxe uplatňována, došlo, je – jednoduše řečeno – snaha o vymýcení chudoby tím, že se nižším sociálním vrstvám de facto zakáže se chovat přirozeně. Je poměrně známý příklad muzikálu My Fair Lady, který dobře vystihl, co to znamená třídní příslušnost a že to není jen otázka toho, co je lepší nebo horší, ale co je daným lidem vlastní. Levicově orientovaní lidé takové myšlení většinou silně odmítají, protože usilují o společnost beztřídní; dnešní levice se od té totalitní z doby před šedesáti lety liší principiálně pouze jedním – zatímco v 50. letech 20. století byla za ideál kladena dělnická třída, dnes je to třída střední. Výsledek je ale stejně brutální, jako tehdy – tendence převychovávat každého, kdo nedostojí středostavovským představám o životě či ideálům válcuje svobodu a identitu jednotlivců podobně, jako snaha bolševiků ze všech udělat dělnictvo.

 

To, co je důležité si uvědomit, a v uvědomění čehož levice zpravidla těžce selhává, je fakt, že bohatství společnosti nedává typický reprezentant střední třídy, nýbrž výjimečný reprezentant střední třídy, který svou výjimečnost většinou projevuje většině navzdory. Právě lidé, kteří chtějí dělat věci jinak a lépe, bořit nikoliv ničením práce druhých, ale naopak vlastní kreativitou, zavedené představy o tom, jak se věci dělají, jsou těmi, kteří přinášejí pokrok.

 

S tím souvisí další, pro sociální deterministy a egalitáře trpká skutečnost, a sice že ne každý má predispozice k tomu, stát se velkým. Jakýkoliv plán na to vychovat nového Mozarta, Edisona, Forda, Gatese, Jobse nebo Zuckerberga je předem odsouzen k zániku, protože výskyt lidí, kteří jsou schopni to takhle daleko dotáhnout je v rámci společnosti v zásadě náhodný, a osobně věřím, že je geneticky podmíněný. Stručně řečeno, Mozarta z kohokoliv neuděláte, i kdyby měl cvičit od útlého dětství od rána do večera, to nejlepší, co můžete udělat, je, vyhledávat talenty a těm pak poskytnout extra dobrou péči, což je ale zase to, co egalitáři nechtějí.

 

Přesto existuje tendence, kterou považuji za velmi varovnou, rozšiřovat „nejlepší zájem dítěte“ z vymezení negativního, tedy že zájmem dítěte je nebýt týrané, zneužívané a zanedbávané, ale jinak se s ním může dít cokoliv, k vymezení pozitivnímu, tedy že zájmem dítěte je, aby se mu dostalo blíže neurčenému souhrnu hodnot či věcí. V takovém scénáři je nedodání těchto hodnot či věcí považováno za nejsoucí v nejlepším zájmu dítěte a tedy jako zanedbání. Tady je potřeba zbystřit – slova jako „zanedbání výchovy“ tak posunují svůj význam z toho, co jsme pod tímto slovem všichni donedávna chápali, k něčemu novému. To je potřeba mít na paměti, budeme-li číst zprávy sociálky nebo soudu o tom, že někdo něčí péči zanedbal. Tenhle fenomén, podle mých informací (které nemusejí být aktuální), do Česka ještě nedošel, ale například v Norsku už je viditelný poměrně dlouho.

 

A tím se dostáváme k naší slavné eugenice. V Norsku je poměrně alarmující tendence, kdy mnoho matek chodí na potraty ne proto, že si dítě nepřejí, nebo mu nemohou z nějakého důvodu zajistit péči, ale proto, že existuje vysoká pravděpodobnost, že se dítě může narodit postižené. Jakkoliv dokážu pochopit interrupci v případě, kdy by alternativou bylo strádající dítě, o nějž se rodina nemůže postarat, dělá mi poměrně velké potíže akceptovat interrupci v případě, kdy pouze existuje vyšší pravděpodobnost ani ne tak na závažná postižení typu Downova syndromu, ale například postižení tělesných. Ano, jistě, každý by byl radši, aby jeho dítě běhalo, místo aby jezdilo na vozíku celý život, ale je tohle opravdu správná cesta? Zeptám se možná trochu provokativně – a co na to Stephen Hawking? Tenhle problém se netýká zdaleka jen Norska, ale mnoha zemí, kde je k dispozici dostatečné medicínské zázemí, poměrně hodně velký problém je to i například ve Velké Británii.

 

Jenže tím problém nekončí. Množí se hlasy, že ne každý má právo na potomstvo a že je nezodpovědné pro lidi, kteří sami mají nějaké postižení či genetickou chorobu, mít děti. Tohle myšlení považuji za extrémně nebezpečné, a to nejen proto, že je těžké určit, kde je ta hranice. Dovolíme mít děti lidem na vozíku? Přeci jen mohou mít těžší život, než lidé zdraví. Co takhle nevidomí? Jak se ti mohou starat o vlastní děti? A co třeba lidé mentálně postižení? Mohou ti mít děti? Má jim stát děti brát, protože se úředník bude domnívat, že nedokážou dát dětem náležitou (opět, co to je?) péči, nebo je má rovnou sterilizovat? Divili byste se, ale například zde je poměrně hodně lidí, kteří jsou ochotni souhlasit s tvrzením, že mít děti není lidským právem a že děti by měli mít jen ti, kteří jim budou schopni zajistit „odpovídající“ výchovu, a že pokud i tak mají děti a jsou v situaci, kdy tu „odpovídající“ výchovu jim zajistit, nemohou, je třeba jim je odebrat. A teď znovu – kde je ta hranice? Jak se tak koukám, tak brzy může být tam, kde rodina má dost peněz na jídlo, ale nemá dost peněz na to, koupit dítěti iPad a to tak může „strádat“ tím, že nemá něco, co spolužáci mají a de facto tak jeho chudí rodiče jsou vinni tím, že se dítěti jeho spolužáci posmívají. Považuji tyhle tendence za extrémně nebezpečné a děsí mě, jak málo lidí je ochotno si to uvědomit ve jménu rovnostářské společnosti, v níž by měli mít všichni nárok na podobné „štěstí“, přičemž trestuhodně málo lidí si dokáže uvědomit, jakým štěstím pro rodiče i dítě je samotná existence toho druhého a vazba mezi nimi a jaké vzpomínky na milovanou maminku může mít celý život člověk, jehož maminka byla třeba nevidomá a na vozíku. Obávám se, že je mimo schopnosti socionomů, psychologů a dalších odborníků či úředníků na tuto otázku odpovědět.

 

Čím dál tím víc jsem přesvědčen o tom, že tahle materialistická „eugenika“ jednoho dne skončí, lidstvo se podívá nazpět a s hrůzou se bude ptát „Kdo to připustil, aby se to dělo?“ „Jak mohli být lidé tak nelidsky bezcitní?“ Jenže to už bude pozdě, bezpráví už bude spácháno a spousta lidí bude mít nevyléčitelné šrámy na duši. Jenže – jak se k tomu postavit, když v existenci duše už skoro nikdo nevěří a úřady s touto proměnnou neoperují?

Autor: Andrej Ruščák | úterý 3.2.2015 11:00 | karma článku: 32,38 | přečteno: 2771x
  • Další články autora

Andrej Ruščák

Babišova snaha o "potravinovou soběstačnost"? Chudoba pro všechny.

V Norsku je z domácí produkce, kvůli protekcionismu, kolem 40 % potravin v supermarketech. Výsledek je oligarchizace celého potravinového řetězce, vyloučení živnostníků a menších firem a totální oligopol v podobě velkých koncernů.

28.5.2020 v 12:36 | Karma: 31,74 | Přečteno: 1831x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Opozice se musí konsolidovat - už je nejvyšší čas

Je nejvyšší čas na konsolidaci opozice. To, že bude pro mnohé demokratické politiky problém odpískat vlastní "samostatný" projekt, není z hlediska budoucnosti naší země podstatné.

10.5.2020 v 17:41 | Karma: 17,96 | Přečteno: 792x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Podstata vězení obnažená na kost

Norsko spustilo ve věznici v Haldenu přesně před deseti lety experiment. Ty nejtěžší zločince zavírá do vězení, které je záměrně tak humánní, jak je to jen možné.

20.4.2020 v 22:17 | Karma: 40,24 | Přečteno: 4898x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Dnešní maskulinita je do značné míry toxická. Ale tradiční není ani náhodou

Ačkoliv jsem si vědom toho, že fakt, že se o firmě Gillette bude mluvit, je přesně důvod, proč kontroverzní reklamní kampaň rozjeli, otevřeli tím ve společnosti téma, které je potřeba adresovat a rozebrat.

21.1.2019 v 10:07 | Karma: 29,45 | Přečteno: 2636x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Ohrožují nás konzervativci, progresivisté, obě skupiny najednou, nebo snad nikdo?

Jan Moláček publikoval v Aktuálně.cz velmi dobrý text na téma příkopů v naší společnosti a zabývá se tím, které jsou prospěšné a které nikoliv. Pojďme se ovšem podívat na to podstatné – kde se ty příkopy berou.

26.6.2018 v 13:05 | Karma: 27,80 | Přečteno: 1929x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Když musí normální lidi a normální chování chránit zvláštní zákon

V Utahu vstoupil v platnost dlouho očekávaný, leč zcela absurdní zákon, který nic nezakazuje, naopak výslovně říká, že je něco dovoleno a člověk, který to dělá, nesmí být stíhán ani nijak popotahován. Schyluje se k tomu i u nás?

29.5.2018 v 10:00 | Karma: 48,05 | Přečteno: 17061x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Přátelská rada pro „52 %“ jak vycházet se „48 %“

Vážení voliči Miloše Zemana, ať už byla vaše motivace pro tuto volbu jakákoliv – asi se moc nemýlím, když napíšu, že máte jistě plné zuby toho, jak vámi a vaší volbou média ostatní jenom straší.

16.2.2018 v 14:59 | Karma: 40,72 | Přečteno: 6192x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Návod pro 48 %, aneb jak vrátit liberalismus do české politiky

Navzdory tomu, že myšlenky, které jsem ve své filipice vůči „48 %“ uvedl, formuloval už Dale Carnegie před více než osmdesáti lety, byla jejich aplikace na prezidentskou volbu pro mnohé lidi překvapením.

31.1.2018 v 9:45 | Karma: 39,74 | Přečteno: 6013x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Ponaučení, která by si 48 % populace mělo z voleb vzít, ale nejspíš nevezme

Vyhrál Miloš Zeman. Nepřekvapivě. Můj tip v moment uzavření volebních místností, jak jsem ho napsal na Facebooku, byl 52:48 pro něj. Osmačtyřicet procent je totiž starý známý počet.

28.1.2018 v 14:30 | Karma: 48,40 | Přečteno: 57719x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Kdo chce moc, nemívá nic – dokonce ani v Británii ne

Kdybych věřil v karmu, tak bych asi řekl, že se v noci na dnešek ve Spojeném království rozdávala hromadně. To, co se stalo, je vyvrcholením dlouholetého sebeklamu o nekonečné důležitosti, a to na všech frontách.

9.6.2017 v 10:44 | Karma: 35,47 | Přečteno: 4689x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Jaké to je, být liberální patriot?

Z projevů pokrokářů to kolikrát vypadá, že být patriot a liberál se navzájem vylučuje. Že člověk nemůže být hrdý na to, odkud pochází. Nejlepší odpovědí na takové myšlenky je vlastní vyznání – a zde je to mé.

30.5.2017 v 13:05 | Karma: 30,33 | Přečteno: 1746x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Macronovo volání po reformě aneb jak vznikají české fake news

Emmanuel Macron prohlásil, že chce omezení pro vyslané pracovníky, aby nedělali nekalou konkurenci v zemi, kde pracují. Česká média to nepochopila a vytvořila fámu ve stylu „Macron nás ve Francii nechce“. Jenže to jsou fake news.

26.5.2017 v 16:08 | Karma: 36,55 | Přečteno: 4996x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Otevřený dopis premiéru Sobotkovi

Jsem naprosto pobouřen implikací ČSSD, že měsíční plat nad 50 tisíc hrubého znamená „bohatství“; ČSSD evidentně neví, jaké jsou v Praze cenové poměry. Návrh reformy se nedá chápat jinak, než jako válka vyhlášená Praze a Pražanům.

1.3.2017 v 8:00 | Karma: 47,51 | Přečteno: 18957x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

O norském antisemitismu

Zatímco ve většině západní Evropy za antisemitismem stojí místní levice maskující se odporem k Izraeli nebo muslimští přistěhovalci, v Norsku stále žije takový ten lidový antisemitismus, jehož v Německu zneužil Adolf Hitler.

20.2.2017 v 18:00 | Karma: 41,73 | Přečteno: 4793x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Jak učinit Česko opět velkým

„Velikost“ společnosti je věc ošemetná, protože má setrvačnost přesahující délku našich životů. Postavit bohatou a úspěšnou společnost lze, ale až pro naše vnoučata. A to pouze za určitých podmínek.

14.2.2017 v 15:00 | Karma: 40,15 | Přečteno: 4321x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Uprchlíci s iPhony a značkovým oblečením? Proč ne.

Jedním ze základních problémů debaty o uprchlících je, že lidé na Západě – tedy i v Česku – nevědí, kdo to uprchlík je, a také nemají úplně smysl pro proporce. Pojďme to uvést trochu na pravou míru.

30.1.2017 v 12:30 | Karma: 44,66 | Přečteno: 16435x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Rovnost, úcta a rovnoprávnost: malé posezení nad hodnotami

Myšlenka, že jsme si všichni rovni, je v dnešním pojetí nekompletní. Bez pochopení, že rovnost a společenské rozdíly se navzájem nevylučují, těžko dosáhneme skutečného altruismu: pomoci potřebným tak, aby se měli skutečně lépe.

18.1.2017 v 10:10 | Karma: 31,66 | Přečteno: 1754x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Kdo je tady rusofil?

Navzdory velmi reálné hrozbě ze strany Ruska se v Česku objevil fenomén, který, ač prvoplánově protiruský, Rusku naopak v dlouhodobém horizontu pomáhá.

29.12.2016 v 12:28 | Karma: 33,43 | Přečteno: 3483x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Co má dělat svobodná společnost, aby přežila?

Demokracie má v sobě zabudovanou vlastnost, bez níž fungovat nemůže, ale která ji snadno zahubí: její nepřátelé ji mohou snadno svrhnout pomocí jejích vlastních nástrojů – voleb či svobody slova. Přesto se demokracie může bránit.

23.11.2016 v 11:02 | Karma: 31,09 | Přečteno: 1960x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Návrat do svobodné země

V angličtině je následující rčení: to put my money where my mouth is. Vystihuje přesně to, co jsme učinili. Navzdory tomu, že mnozí nevěřícně kroutili hlavou, navzdory otázkám, proč, když jsme se tak dobře uchytili, odcházíme.

30.10.2016 v 16:30 | Karma: 45,68 | Přečteno: 11427x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 211
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6414x
Expert na evropské právo (EU a EEA) a evropskou politiku. Odkaz na LinkedIn
Autor analýz o Blízkém Východě na Dedeníku - http://www.dedenik.cz

***


');
//-->

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-73590340-1', 'auto');
ga('send', 'pageview');