Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Je načase učit se persky?

Na Blízkém Východě se situace mění rychleji, než by se před pár lety dalo čekat. ISIL svým postupem přispěl k tomu, aby se (zatím pouze mírně) sblížily Spojené státy a Írán. Taková změna může mít dalekosáhlé důsledky nejen pro Blízký Východ, ale i pro celý západní svět.

Pokud odhlédneme od toho, jaký režim momentálně v Íránu panuje, nedá se popřít, že pokud jde o kulturní kompatibilitu, civilizovanost a fungování íránské společnosti s naší západní civilizací, vycházejí Peršané z takového srovnání výrazně lépe, než kdokoliv na Arabském poloostrově či ve státech Maghrebu; s jedinou čestnou výjimkou, kterou je Tunisko. Írán má, pokud jde o vztahy se Západem, pouze jeden problém: vládnoucí režim.

 

Režim v Íránu je od roku 1979 hystericky protizápadní, protiizraelský a čas od času provokuje svět tu s nějakou zcela absurdní popravou homosexuálů nebo s jaderným programem a vyhrožováním Západu jadernými zbraněmi. Na první pohled to vypadá jako, poslední dobou bohužel, typický blízkovýchodní standard. Jenže pouze na ten první. Íránská společnost se liší od společnosti ve většině arabských zemí, v Pákistánu či v Afghánistánu, něčím velmi podstatným: zatímco u většiny blízkovýchodních států jsou tamní režimy vůči naší civilizaci relativně umírněné, ba co dím přátelské – vždyť od nás za svou ropu dostávají mnoho peněz – jejich obyvatelstvo je často extrémně nevzdělané a velmi snadno manipulovatelné proti nám, což se ukázalo při jakékoliv větší krizi typu Mohamedových karikatur. Íránská společnost taková není. Západní styl života je (samozřejmě potají) mnohými obdivován a Íránci jsou coby národ poměrně slušně vzdělaní; nemluvě o tom, že jejich několikatisíciletá kultura nikdy nezanikla, ani nebyla islámem nahrazena – islám v Íránu přišel jako dodatek k perské kultuře, nikoliv jako substitut za ni. Stejně tak je důležité podotknout, že šíitský islám obsahuje dva aspekty, které jsou z hlediska kompatibility se Západem naprosto klíčové: zaprvé – imámové jsou v šíitském islámu svěceni (podobně jako kněží v Římskokatolické církvi), což má dalekosáhlé důsledky – šíitský islám má své svaté, což je předpoklad pro to, aby šíitská společnost nemohla prosazovat puritánství ve smyslu extrémního výkladu monoteismu, kde vše kromě ctění přímo Boha se považuje za svatokrádež. To umožňuje, aby si daná společnost vytvořila dostatečnou úctu ke kultuře a vzdělanosti (mnoho šíitských učenců byli zároveň vysvěcení imámové a jejich odkaz se taktéž považuje za posvátný, což zamezuje tomu, co dělá ISIL, tedy ničení všeho, co není přímým vzýváním Boha). Jakkoliv například taková reformace v Evropě přinesla mnoho pozitivního, jedním se protestanti rozhodně chlubit nemohou, a to je ničení katolických uměleckých děl (soch či maleb vyobrazujících svaté) ve jménu přikázání „v jednoho Boha věřit budeš“, což se až nápadně podobalo kulturní genocidě, kterou provádí ISIL. Druhým podstatným elementem šíitského islámu je, podobně jako u ŘKC, hierarchie. U sunnitského islámu nikdy není jasné, co vlastně platí, nedá se určit, kdo je oprávněn mluvit za to, co sunnitský islám je a co není, co je podle něj správně a co ne – protože výkladů je multum a vždy, když ve jménu sunnitského islámu někdo provede nějakou šílenost, tak se mohou ti ostatní bránit tím, že dotyčný vlastně nebyl žádný muslim, protože správný výklad je jiný. U šíitů je to jinak – co je a co není přípustné, je velmi jasně dané. Proto se dá s šíity podle mého názoru lépe spolupracovat.

 

Když hodnotíme revoluci z roku 1979, neumíme si často, jako západní civilizace, nalít čistého vína. Írán býval naším (ve smyslu západním, s českým komunistickým režimem se neztotožňuji) spojencem, ovšem udělali jsme u něj několik naprosto zásadních chyb, které pak vedly k revoluci a k instalaci výrazně protizápadního režimu. Zaprvé – šáhův režim byl skrz naskrz zkorumpovaný. A to hodně. Jestli se někdo pohoršuje nad tím, co ve své vile schovával Viktor Janukovyč, pak to není nic proti tomu, jak si na úkor íránských daňových poplatníků žil šáh Páhlaví. To, že měl Írán zkorumpovaného vládce, naší chybou samozřejmě nebylo, ale to, že jsme jej udržovali všemožně u moci navzdory stoupající nechuti k jeho vládě i k tomu, že perzekuoval ty, kteří se mu chtěli dívat pod prsty, už naše vina je. Důvody jsme měli v zásadě tři: 1) každý spojenec proti SSSR se hodil a Írán takovým byl. 2) Írán měl plno ropy, kterou jsme potřebovali, a konečně 3) byli jsme zvyklí na Páhlavího, věděli jsme, co od něj čekat a nechtěli jsme, aby se tam cokoliv měnilo, protože to by znamenalo nejistotu. Tahle touha po stabilitě udržované nějakým diktátorem někde může fungovat u pologramotných národů typu Egypťanů (73,9 % Egypťanů umí číst a psát), ale rozhodně ne u národů, které mají vzdělané široké vrstvy obyvatelstva a relativně širokou střední třídu. V takových zemích to vede akorát k frustraci a revoltě – což je to, co se stalo. A protože šáh Páhlaví měl ve zvyku předvádět okázalost, luxus a zvyky hodné hollywoodských hvězd, dokázali frustraci Peršanů podchytit ajjatoláhové. To je přesně důvod, proč k íránské revoluci došlo, byla to módní vlna zejména mladých Peršanů, kterým se zajídala masová korupce, kterou ztotožňovali (mylně) se západním způsobem života. A tak instalovali do vlády ajjatoláha Chomejního, Revoluční gardy a vůbec všechno to, s čím se potýkají dodnes.

 

Bohužel, pak už se diletantismus kupil na sebe z obou stran, z íránské i západní. Západ neuznal převrat, načež íránský režim si vzal americké diplomaty jako rukojmí. Tento akt způsobil, že Amerika se smrtelně urazila a bohužel od té doby nebyla schopná, a to ani po mnoha letech, s Íránem racionálně jednat, protože to chápala jako plivnutí do tváře. Což se poté odrazilo na sankcích, které vůči íránskému režimu panují. V reakci na tuto americkou reakci (jakkoliv divně to zní) pak Írán začal vyhrožovat Izraeli, protože správně tušil, že zatímco na Ameriku jako takovou si nemůže troufnout o nic víc, než tím, že si vezme její diplomaty za rukojmí, Izrael, coby americký spojenec a chráněnec, je blízko. Tím se rozpoutala spirála vzájemného nepřátelství nejen na ose Teherán – Washington, D.C., ale i Teherán – Jeruzalém. Právě toto nepřátelství pak způsobilo, že si Amerika musela začít hledat spojence v regionu jinde, což nebyl nikdo jiný, než dlouholetý rival Teheránu – Saúdská Arábie, potažmo další arabské monarchie v Zálivu. Nesmíme zároveň zapomenout na to, že na konflikt mezi Íránem a Západem měla vliv i studená válka a sovětská okupace Afghánistánu – Amerika, která tou dobou proti Sovětům podporovala mudžahedíny, z nichž posléze vyrostl Taliban, činila tak proti íránským zájmům, neboť Taliban, jakož i jeho základy v mudžáhidském hnutí, je z principu antišíitský (což dal Írán najevo, když nabídl Georgi Bushovi mladšímu pomoc v likvidaci Talibanu během kampaně v Afghánistánu). Mezitím ovšem si Izrael pořídil jaderné zbraně, na což zase reagoval Teherán ambicí pořídit si své, samozřejmě nepřestávajíce s hodně nenávistnou rétorikou vůči Izraeli. Fakt je ten, že ani Izrael tomu moc nepomohl, když a) okupoval jižní Libanon, kde měl Írán své zájmy, b) vyhrožoval Íránu raketovým útokem v případě důvodného podezření, že by mohl vyrábět své jaderné zbraně. Pokud jde o západní sankce, je velmi rozporuplné, že by pomáhaly zbrzdit íránský jaderný program, zato ale míří proti spoustě běžných Íránců, kteří rozhodně nebývají – přinejmenším posledních 10 let – protizápadně naladění, ale jejichž ekonomické problémy režim zneužívá k tomu, aby poukazoval na to, že za ně mohou americké sankce, a nikoliv diletantská íránská vláda.

 

Íránský režim by se dal přirovnat k československému komunistickému režimu z doby pozdní normalizace, s tím rozdílem, že z Íránu se dá relativně rozumně emigrovat, stát emigraci moc nebrání. Tedy v zásadě vypadá tak, že staré „revoluční“ struktury se drží u moci už jen ze setrvačnosti, mladší opory režimu bývají spíš prospěcháři, kteří rozhodně revoluční zápal pro ideologii moc nesdílejí, ale k tomu mít moc se hodí, a tak se k ní hlásí – většina obyvatelstva je ve „vnitřní emigraci“, politiku neřeší a snaží se žít „prakticky“ a do ničeho se moc nemíchat. No a pak je tam disent, který je širší než tehdy v Československu a pak lidi, kteří nejsou zrovna disent, ale rádi režim drobně provokují a zkoušejí, co ještě snese. Kategoricky mohu vyloučit, že íránská společnost je taková, jako režim, který jí vládne. To, co současná situace kolem ISILu nabízí, má však velký potenciál. Vzor existuje: Vietnam. Vietnam je, jak známo, stále formálně komunistickým státem s vládou jedné strany, ale, podobně jako v Číně, panuje ve Vietnamu poměrně tvrdý kapitalismus. Poslední rok přinesl na vietnamském poli zajímavou změnu. Čínské snahy o teritoriální expanzi ve vietnamských teritoriálních vodách a všeobecné snahy o podřízení si Vietnamu vedly letos paradoxně k tomu, že se Vietnam, ten komunistický Vietnam, který ovládl před čtyřiceti lety kapitalistický Jih, snaží dobrat ke zvlášť dobrým vztahům se Spojenými státy. A vůbec, a propos Číny – Obamova případná návštěva Teheránu by nebyla úplně nepodobná Nixonově návštěvě Pekingu, a velmi pravděpodobně by měla i podobné důsledky.

 

I v případě Íránu na to čas nazrává – nejen kvůli ISILu, al-Káidě či Talibanu, proti kterým všem Írán dlouhodobě vystupuje. Saúdskoarabský král Abdulláh s velkou pravděpodobností do pár let zemře stářím. Celé partnerství Západu se Saúdskou Arábií stojí na třech pilířích: 1) vyrovnávání moci v regionu a udržování západní přítomnosti po íránské revoluci z roku 1979, 2) ropa, 3) osobní dobré vztahy mezi Amerikou a králem Abdulláhem. Kromě těchto pilířů není absolutně nic, co spojuje zájmy Západu a Saúdské Arábie. Saúdská Arábie se k vlastním občanům chová výrazně hůř, než Írán a partnerství s ní z nás dělá pokrytce, protože jakékoliv naše angažmá proti režimům či teroristickým organizacím (ISIL, Hamás, et al.) porušujícím lidská práva může být shozeno ze stolu s poukazem na pokrytectví, že u našich saúdských, katarských či bahrajnských partnerů nám porušování lidských práv nevadí. Všechny tyto tři pilíře partnerství mezi Západem a Saúdskou Arábií (potažmo Bahrajnem či Katarem) jsou momentálně v ohrožení. Ropa je levnější, než byla za hodně dlouhou dobu, Spojené státy mají jiné zdroje ropy a na Saúdech nejsou tak závislé, jako byly dříve. Král Abdulláh nebude dlouho mezi námi a vyvažovat Írán nemusí být už dlouho potřebné. Do situace se Saúdskou Arábií je potřeba započítat i fakt, že zejména Saúdům „vděčíme“ za existenci a financování ISILu, evropských saláfistů, kteří rozdávají Korán v německých ulicích a nabádají lidi ke „střídmosti“ či wahhábistických satelitních televizí (al-Arabíja je dobrý příklad).

 

Na celé situaci je tím nejtěžším oříškem Izrael. Jak přimět Izrael k tomu, aby dokázal pochopit, že od ISILu, který má navíc za rohem, mu hrozí větší nebezpečí než od Íránu? ISIL, vědom si síly Izraele, se jej zatím snažil moc neprovokovat. Jak přesvědčit Írán o tom, že když už by nechtěl uznat Izrael, tak alespoň by na něj neměl verbálně útočit tím způsobem, jak to dělá? Írán momentálně nemá vůči Izraeli žádný legitimní požadavek – jím podporovaný Hizballáh dosáhl v jižním Libanonu svého, Izrael se stáhl a z toho, co je mi známo, se Jeruzalém do poměrů na sever od demarkační čáry za Haifou neplete. Írán zásobuje Hamás, ovšem to nemá nic společného s nějakou vzájemnou sympatií, spíš jde o logiku „nepřítel mého nepřítele je můj přítel“. Ideologicky a nábožensky stojí Teherán a Hamás na různých protipólech. Tím spíš, když se poslední dobou kolem Gazy motá ISIL – který si opatrně zkouší naklonit Palestince v Gaze a nedávno vytvořil bojovou jednotku na Sinaji s deklarovaným cílem šířit džihád v Egyptě. Dojde-li k většímu porozumění mezi Íránem a Amerikou, mohl by tím zaniknout i prapůvodní důvod íránské zášti vůči Izraeli, a sice právě jeho spojenectví s Amerikou, se kterou byl íránský režim na nože od roku 1979 a tedy Izrael by se mohl přestat cítit ohroženě ze strany Teheránu.

 

Dalším problémem je Sýrie. Teherán stojí na straně Bašára Asada, což je na jednu stranu fajn (je proti ISILu), ale Asad je válečný zločinec a má na rukou hodně krve vlastního civilního obyvatelstva. Jak se sladí zájmy Ameriky a Teheránu tam?

 

Tak či onak, až na naprosté výjimky (KLDR) je čtyřicet let zpravidla doba, kterou trvá, než se od momentu nástupu k moci víceméně neutralizuje agresivně ideologický režim. Čtyřicet let to bude v roce 2019 – zatím vše nasvědčuje tomu, že v případě Íránu má Západ šanci si opět najít spojence, který může být důvěryhodnějším, než ti dosavadní – právě proto, že jeho obyvatelstvo má k nám vztah neutrální až opatrně přátelský, a jeho režim začíná být otevřenější ke kompromisům. Po dlouhých letech, kdy jsme předstírali, že naši faktičtí nepřátelé v regionu (Saúdská Arábie a Pákistán) jsou vlastně našimi přáteli, by to byla dobrá změna k lepšímu. Dobrá rada nakonec – asi nebude od věci se začít učit persky. Do deseti let by se mohly v Íránu objevit zajímavé obchodní příležitosti.

Autor: Andrej Ruščák | čtvrtek 13.11.2014 9:00 | karma článku: 19,53 | přečteno: 1823x
  • Další články autora

Andrej Ruščák

Babišova snaha o "potravinovou soběstačnost"? Chudoba pro všechny.

V Norsku je z domácí produkce, kvůli protekcionismu, kolem 40 % potravin v supermarketech. Výsledek je oligarchizace celého potravinového řetězce, vyloučení živnostníků a menších firem a totální oligopol v podobě velkých koncernů.

28.5.2020 v 12:36 | Karma: 31,74 | Přečteno: 1831x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Opozice se musí konsolidovat - už je nejvyšší čas

Je nejvyšší čas na konsolidaci opozice. To, že bude pro mnohé demokratické politiky problém odpískat vlastní "samostatný" projekt, není z hlediska budoucnosti naší země podstatné.

10.5.2020 v 17:41 | Karma: 17,96 | Přečteno: 792x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Podstata vězení obnažená na kost

Norsko spustilo ve věznici v Haldenu přesně před deseti lety experiment. Ty nejtěžší zločince zavírá do vězení, které je záměrně tak humánní, jak je to jen možné.

20.4.2020 v 22:17 | Karma: 40,24 | Přečteno: 4898x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Dnešní maskulinita je do značné míry toxická. Ale tradiční není ani náhodou

Ačkoliv jsem si vědom toho, že fakt, že se o firmě Gillette bude mluvit, je přesně důvod, proč kontroverzní reklamní kampaň rozjeli, otevřeli tím ve společnosti téma, které je potřeba adresovat a rozebrat.

21.1.2019 v 10:07 | Karma: 29,45 | Přečteno: 2636x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Ohrožují nás konzervativci, progresivisté, obě skupiny najednou, nebo snad nikdo?

Jan Moláček publikoval v Aktuálně.cz velmi dobrý text na téma příkopů v naší společnosti a zabývá se tím, které jsou prospěšné a které nikoliv. Pojďme se ovšem podívat na to podstatné – kde se ty příkopy berou.

26.6.2018 v 13:05 | Karma: 27,80 | Přečteno: 1929x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Když musí normální lidi a normální chování chránit zvláštní zákon

V Utahu vstoupil v platnost dlouho očekávaný, leč zcela absurdní zákon, který nic nezakazuje, naopak výslovně říká, že je něco dovoleno a člověk, který to dělá, nesmí být stíhán ani nijak popotahován. Schyluje se k tomu i u nás?

29.5.2018 v 10:00 | Karma: 48,05 | Přečteno: 17061x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Přátelská rada pro „52 %“ jak vycházet se „48 %“

Vážení voliči Miloše Zemana, ať už byla vaše motivace pro tuto volbu jakákoliv – asi se moc nemýlím, když napíšu, že máte jistě plné zuby toho, jak vámi a vaší volbou média ostatní jenom straší.

16.2.2018 v 14:59 | Karma: 40,72 | Přečteno: 6192x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Návod pro 48 %, aneb jak vrátit liberalismus do české politiky

Navzdory tomu, že myšlenky, které jsem ve své filipice vůči „48 %“ uvedl, formuloval už Dale Carnegie před více než osmdesáti lety, byla jejich aplikace na prezidentskou volbu pro mnohé lidi překvapením.

31.1.2018 v 9:45 | Karma: 39,74 | Přečteno: 6013x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Ponaučení, která by si 48 % populace mělo z voleb vzít, ale nejspíš nevezme

Vyhrál Miloš Zeman. Nepřekvapivě. Můj tip v moment uzavření volebních místností, jak jsem ho napsal na Facebooku, byl 52:48 pro něj. Osmačtyřicet procent je totiž starý známý počet.

28.1.2018 v 14:30 | Karma: 48,40 | Přečteno: 57719x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Kdo chce moc, nemívá nic – dokonce ani v Británii ne

Kdybych věřil v karmu, tak bych asi řekl, že se v noci na dnešek ve Spojeném království rozdávala hromadně. To, co se stalo, je vyvrcholením dlouholetého sebeklamu o nekonečné důležitosti, a to na všech frontách.

9.6.2017 v 10:44 | Karma: 35,47 | Přečteno: 4689x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Jaké to je, být liberální patriot?

Z projevů pokrokářů to kolikrát vypadá, že být patriot a liberál se navzájem vylučuje. Že člověk nemůže být hrdý na to, odkud pochází. Nejlepší odpovědí na takové myšlenky je vlastní vyznání – a zde je to mé.

30.5.2017 v 13:05 | Karma: 30,33 | Přečteno: 1746x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Macronovo volání po reformě aneb jak vznikají české fake news

Emmanuel Macron prohlásil, že chce omezení pro vyslané pracovníky, aby nedělali nekalou konkurenci v zemi, kde pracují. Česká média to nepochopila a vytvořila fámu ve stylu „Macron nás ve Francii nechce“. Jenže to jsou fake news.

26.5.2017 v 16:08 | Karma: 36,55 | Přečteno: 4996x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Otevřený dopis premiéru Sobotkovi

Jsem naprosto pobouřen implikací ČSSD, že měsíční plat nad 50 tisíc hrubého znamená „bohatství“; ČSSD evidentně neví, jaké jsou v Praze cenové poměry. Návrh reformy se nedá chápat jinak, než jako válka vyhlášená Praze a Pražanům.

1.3.2017 v 8:00 | Karma: 47,51 | Přečteno: 18957x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

O norském antisemitismu

Zatímco ve většině západní Evropy za antisemitismem stojí místní levice maskující se odporem k Izraeli nebo muslimští přistěhovalci, v Norsku stále žije takový ten lidový antisemitismus, jehož v Německu zneužil Adolf Hitler.

20.2.2017 v 18:00 | Karma: 41,73 | Přečteno: 4793x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Jak učinit Česko opět velkým

„Velikost“ společnosti je věc ošemetná, protože má setrvačnost přesahující délku našich životů. Postavit bohatou a úspěšnou společnost lze, ale až pro naše vnoučata. A to pouze za určitých podmínek.

14.2.2017 v 15:00 | Karma: 40,15 | Přečteno: 4321x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Uprchlíci s iPhony a značkovým oblečením? Proč ne.

Jedním ze základních problémů debaty o uprchlících je, že lidé na Západě – tedy i v Česku – nevědí, kdo to uprchlík je, a také nemají úplně smysl pro proporce. Pojďme to uvést trochu na pravou míru.

30.1.2017 v 12:30 | Karma: 44,66 | Přečteno: 16435x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Rovnost, úcta a rovnoprávnost: malé posezení nad hodnotami

Myšlenka, že jsme si všichni rovni, je v dnešním pojetí nekompletní. Bez pochopení, že rovnost a společenské rozdíly se navzájem nevylučují, těžko dosáhneme skutečného altruismu: pomoci potřebným tak, aby se měli skutečně lépe.

18.1.2017 v 10:10 | Karma: 31,66 | Přečteno: 1754x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Kdo je tady rusofil?

Navzdory velmi reálné hrozbě ze strany Ruska se v Česku objevil fenomén, který, ač prvoplánově protiruský, Rusku naopak v dlouhodobém horizontu pomáhá.

29.12.2016 v 12:28 | Karma: 33,43 | Přečteno: 3483x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Co má dělat svobodná společnost, aby přežila?

Demokracie má v sobě zabudovanou vlastnost, bez níž fungovat nemůže, ale která ji snadno zahubí: její nepřátelé ji mohou snadno svrhnout pomocí jejích vlastních nástrojů – voleb či svobody slova. Přesto se demokracie může bránit.

23.11.2016 v 11:02 | Karma: 31,09 | Přečteno: 1960x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Návrat do svobodné země

V angličtině je následující rčení: to put my money where my mouth is. Vystihuje přesně to, co jsme učinili. Navzdory tomu, že mnozí nevěřícně kroutili hlavou, navzdory otázkám, proč, když jsme se tak dobře uchytili, odcházíme.

30.10.2016 v 16:30 | Karma: 45,68 | Přečteno: 11427x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 211
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6414x
Expert na evropské právo (EU a EEA) a evropskou politiku. Odkaz na LinkedIn
Autor analýz o Blízkém Východě na Dedeníku - http://www.dedenik.cz

***


');
//-->

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-73590340-1', 'auto');
ga('send', 'pageview');